Akutmottagningen
Strömsholms akutmottagning är öppen dygnet runt, alla dagar året runt.
Ring oss alltid innan du åker in.
0220 - 458 00

Recept och Medicin Specialistdjursjukhuset Strömsholm

Recept och medicin

Recept och medicin

Här får du all information du behöver om recept, påfyllning och hur du hämtar ut medicin – antingen på apotek eller via hemleverans.

Vi förskriver recept enligt gällande riktlinjer och med fokus på ditt djurs hälsa och säkerhet. I vissa fall kan receptet förnyas direkt, medan andra kräver en ny bedömning av veterinär.
 

Receptförnyelse via formulär

Du kan enkelt skicka in en begäran om receptförnyelse via vårt formulär. Våra veterinärer går igenom ärendet och återkommer till dig så snart som möjligt.

Ring oss för receptförnyelse

Vi kan hjälpa dig att förnya enklare recept och kan i vissa fall förskriva receptbelagd medicin till djur vi känner väl sedan tidigare.

Allmänna frågor om recept

Hur får jag ett recept för mitt djur?

Receptförskrivning för enklare recept, så som fästingmedel, avmaskningsmedel och p-piller (för katt) kan göras via ett videsamtal med våra onlineveterinärer eller via vårt receptformulär.

Om det gäller ett nytt besvär som vi inte har behandlat tidigare, behöver ditt djur först undersökas av en veterinär. Då bokar du en veterinärundersökning på en av våra kliniker. Veterinären gör en medicinsk bedömning och avgör om läkemedlet är lämpligt och säkert innan ett eventuellt recept skrivs ut.

Kan jag få recept förnyat utan att besöka en veterinär?

I vissa fall kan vi förnya recept utan att du behöver besöka en veterinär fysiskt.
Det beror på flera faktorer, så det är svårt att ge ett generellt svar. Om vi har god kännedom om ditt djur, till exempel att det nyligen har undersökts hos oss för samma besvär – finns ofta möjlighet att förnya receptet utan ett klinikbesök. Vi gör alltid en individuell bedömning som utgår från:

  • Hur väl vi känner ditt djur
  • Vad det har behandlats för tidigare
  • Vilken typ av medicin det gäller

All receptförskrivning sker alltid enligt veterinärmedicinsk bedömning och gällande regelverk. I vissa fall kan ett nytt veterinärbesök behövas innan ett recept kan förnyas – till exempel om djurets tillstånd har förändrats eller om det rör sig om en mer avancerad behandling. Är du osäker rekommenderar vi att du kontaktar oss.

Hur vet jag om jag har ett aktivt recept?

Du kan kontrollera om du har ett aktivt recept genom att:

  • Logga in på vetapotek.se – där kan du se om det finns recept kopplade till ditt djur, samt om det finns uttag kvar.
  • Kontakta oss – vi hjälper dig gärna att kontrollera om det finns ett giltigt recept hos oss.

Kom ihåg att recept för djur vanligtvis är giltiga i upp till 12 månader, men det kan variera beroende på läkemedel och behandling.

Var hämtar jag ut mitt djurs medicin?

Du hämtar ut ditt djurs medicin på ett apotek, precis som med medicin till människor. Receptet skickas elektroniskt, och du kan hämta ut det på valfritt apotek med legitimation. Om du är osäker på vilket apotek som har medicinen i lager, kan du kontakta dem i förväg. Om behandlingen för ditt djur ska påbörjas direkt behöver medicinen hämtas på lokalt apotek. 

Du kan också välja att beställa hem medicinen till brevlådan via VetApotek.se. Som medlem i Kundklubben får du fri frakt – rabattkoden hittar du i Evidensia-appen.

Se aktiva recept

Logga in på VetApotek för att se om det finns recept kopplade till ditt djur, samt om det finns uttag kvar.

Våra öppettider

Tidsbokade besök:
Måndag - fredag kl. 08:00 - 20:00

Akutmottagning:

  • Måndag
    Öppet dygnet runt
  • Tisdag
    Öppet dygnet runt
  • Onsdag
    Öppet dygnet runt
  • Torsdag
    Öppet dygnet runt
  • Fredag
    Öppet dygnet runt
  • Lördag
    Öppet dygnet runt
  • Söndag
    Öppet dygnet runt

Våra recensioner

5

Proffsig personal

4

Fem stjärnor om jag slapp prata med två otrevliga kvinnor.Ringde en natt förra helgen då min golden retriver-tik inte hade någon aptit och kräktes upp all vatten hon fick i sig efter en Ölandsresa.Fick prata med en kvinna som var sjukt otrevlig och dömde mig för att jag ringde i princip. Jag ringde tillbaka kort därefter då jag hade fler frågor. Fick prata med en annan kvinna som var ännu mer otrevlig och lät mig inte komma in med min hund! Hur kan två personer vara så otrevliga och nedvärderande när människor ringer och är oroliga för sina sjuka djur?! Hoppas de bara hade en dålig dag (natt).Morgonen därpå mådde min hund inte bättre, så jag ringde tillbaka och fick prata med en TREVLIG lyhörd kvinna och fick komma in direkt.Det visade sig att min hund hade en stor cysta på ena äggstocken, tarminflammation och öroninflammation. Hon blev inlagd två dygn.All kontakt med veterinärer och djurvårdare har varit så bra! De har varit kunniga, tydliga och lyhörda.Tack alla djurvårdare för att ni varit så omhändertagande med min hund och varmt tack till veterinär V.G. 🌼

5

Unsere Hünden wurde nach einem Unfall sehr gut versorgt, gutes Team, saubere Arbeit, sehr professionell.Ich hoffe wir müssen nicht wiederkommen aber wenn dann ist man dort in besten Händen 🙏

5

Hej personalen på djurkliniken akutmottagning Strömsholm. Jag har haft många djur stora som små i många år. Och det har därför blivit många besök på olika kliniker. Men måste säga att det besöket idag jag och Walther grandis hanen som ni alla va så glada över. Att vi är så imponerade över er stresstålighet och professionalitet. Jag lyssna lite på när andra kom in med sina djur. Wow stort tack till er!! 💪🏾🏆❤️

Baserat på recensioner från Google

Facebook inlägg