Ny lag: ID-märkning och registrering av katt, läs mer.
Djursjukhus Veterinär Strömsholm

Vårdavdelningen

Evidensia Specialistdjursjukhuset Strömsholm

Hur bor patienterna?

Varje hund eller katt får en egen rymlig bur att vistas i som är avskild från övriga patienter. I buren finns egen korg med mjuk fiberpäls att ligga på som hunden eller katten får ha hos sig under tiden hos oss. Du får gärna lämna med egen filt eller dylikt, men blir den förorenad kan vi inte spara den och då får du troligen inte filten tillbaka.

Undersökning och behandling

Under vårdtiden utför vi de undersökningar och behandlingar som bedöms vara bäst för patienten. Om det blir aktuellt med större åtgärder som inte är planerade från början kontaktar vi dig först, liksom om patientens tillstånd skulle försämras oväntat.

Rastning

Sker i koppel utomhus flera gånger dagligen, om patientens tillstånd tillåter det.

Passning på natten

Varje patient som kan behöva vård eller tillsyn nattetid får naturligtvis all den hjälp som behövs av vår nattpersonal, vare sig det gäller tillsyn några gånger under natten eller om det krävs kontinuerlig vård och övervakning.

Telefontider

Efter större operationer ringer vi upp så snart som möjligt och lämnar information. Du blir uppringd dagligen av veterinär eller avdelningssköterska. Det viktiga är att vi vet på vilket nummer du nås under tiden din hund eller katt är hos oss.

Besök

De flesta patienterna finner sig mycket snart till rätta på djursjukhuset. Vi avråder normalt från besök då patienterna kan bli nedstämda av att bli lämnade ytterligare en gång, men undantag kan göras i vissa fall beroende på sjukdomstillstånd.

Utskrivning

Per telefon kommer vi överens om när den efterlängtade hemkomsten ska ske. Vid samtalet med din veterinär går ni tillsammans igenom en plan om hur du skall ta hand om ditt djur på bästa sätt när ni kommer hem. Kom ihåg att fråga om du har några funderingar. Du får även ett skriftligt hemgångsråd med dig hem. Detta innehåller information om djuret, speciella skötsel instruktioner och eventuella behandlingar. Våra patienter får vid behov ett renlighetsbad före utskrivningen, säg till om detta inte önskas.
Tänk på att alla sjukvårdskostnader måste betalas vid utskrivningen innan djuret lämnas ut, vi tar inte emot kontanter.

Är djuret försäkrat kan vi hjälpa dig att få kostnaden direktreglerad. Då betalar du endast självrisken till oss. Vill du inte ha direktreglering måste du meddela oss i god tid före hemgång. Om direktreglering inte kan göras  vid hemgång (när försäkringsbolaget har stängt) görs en preliminär kostnadsberäkning och estimering av självrisk.

Direktreglering sker sedan när försäkringsbolaget har öppet och en eventuell korrigering på betalningsbeloppet görs. Kontrollera själv med ditt bolag om du är osäker om försäkringens giltighet eller hur mycket som finns kvar att ta ut! Om ditt djur är oförsäkrat ska du betala en handpenning på 70 % av uppskattad slutsumma vid inskrivning och resterande vid utskrivning. Du får muntliga och skriftliga instruktioner om eftervården hemma och om eventuella återbesök. Det är mycket viktigt att du är helt införstådd med hur eftervården ska skötas. Fråga om något är oklart!

Hemma igen

I glädjen över att vara hemma äter många hundar för mycket de första dagarna, vilket kan leda till magproblem, följ därför alltid noga eventuella dietföreskrifter. Om du undrar över något eller om det uppstår problem, ring oss och fråga. Ring på telefon 0220-458 00. Vi är till för att hjälpa och är lika angelägna som husse och matte att det går bra för de patienter vi vårdar. Vi är också mycket glada att få veta hur det går även för de patienter som vi inte får se på återbesök. Skriv gärna några rader och berätta!

Viktigt om kostnader!

De kostnader som uppstår beror på hur stora resurser som måste sättas in, dvs. vilket behov som varje patient har av undersökningar, behandlingar, laboratorieprover, medicinering, övervakning, operationer mm. Från början är det inte alltid möjligt att veta hur stor insatsen kommer att bli. En preliminär prisuppgift (om du fått en sådan) blir därför aldrig exakt. Den slutliga kostnaden kan bli både högre och lägre. Alla åtgärder registreras och debiteras fortlöpande på data. Be om prisuppgift i samband med den dagliga telefonkontakten du har med Specialistdjursjukhuset. Informera oss om du önskar en ekonomisk gräns som vi inte får överskrida! Är du osäker om försäkringens giltighet eller hur mycket som finns kvar att ta ut måste du själv kontrollera det med ditt försäkringsbolag!

 

Våra recensioner

Eva Tenne

5

Tack för bästa bemötandet av min veterinär för dagen Philp! Min hund labradoren Tess kände omedelbart av hans kärlek till djur. Dessvärre kunde han inte hjälpa henne med de besvär hon hade utan hon var tvungen att få somna in vilket var en stor chock för mig. Han var med oss hela vägen vilket kändes väldigt skönt. En toppenveterinär, fortsätt så🥰

Palina Lilja

5

April 2022 åkte vi in akut med vår katt som hade skadat ögat så pass illa att vi trodde inget gick att rädda. Det var precis innan påsken och akuten hade enormt stort tryck med djur som behövde hjälp vilket ledde till att vi fick vänta i 5-6 timmar på att få hjälp. Katten skulle opereras morgonen därpå och fick sedan stanna i några dagar för vård. Sedan dess har vi åkt tillbaka till ögonspecialisten Måns för återbesök och är fortfarande inte helt klara. Men vet ni vad, det är så värt!! Alla dessa turer, ögondroppar, tid och oro har resulterat i att kattens öga gick att rädda. Måns är en stjärna som har utfört operationen och följt med sedan dess med ett enormt engagemang för ögats utveckling. Alla vi har träffat här har varit vänliga och behjälpliga, även under den April dagen då det var kaos på akuten. Tack för att ni finns och allt ni gör för våra djur. Ser fram emot vårt nästa återbesök.

Anne Thelander

5

Stort tack till er alla för ert engagemang, kunnande och för att ni har tagit så väl hand om vår tibbe Eddie (som instämmer med en liten svansvift)! 🌺🌺🌺

Birgitta Eriksson

4

Tack, snälla för att ni tog så god hand om Ronja när hon blivit ormbiten. Bra bemötande och kontakt med både veterinärer och skötare. Ronja kunde inte ha varit i bättre händer och efter två dygn på intensivvården är hon hemma igen och vilar upp sig och tar det lugnt - så gott det nu går går för ett litet yrväder som Ronja

Baserat på recensioner från Google

Våra öppettider

Tidsbokade besök:
Måndag - fredag kl. 08:00 - 20:00

Akutmottagning:

  • Måndag
    Öppet dygnet runt
  • Tisdag
    Öppet dygnet runt
  • Onsdag
    Öppet dygnet runt
  • Torsdag
    Öppet dygnet runt
  • Fredag
    Öppet dygnet runt
  • Lördag
    Öppet dygnet runt
  • Söndag
    Öppet dygnet runt
  • Facebook inlägg