Undersökning och behandling
Under vårdtiden utför vi de undersökningar och behandlingar som bedöms vara bäst för patienten. Om det blir aktuellt med större åtgärder som inte är planerade från början kontaktar vi dig självklart först.
Telefontider
Du blir dagligen uppringd av ansvarig veterinär eller sköterska för en uppdatering och plan framåt för ditt djur. Ofta kan samtalet bli under eftermiddagen då vi inväntar provsvar eller andra undersökningar. Om ditt djur plötsligt blir sämre så kontaktar vi dig givetvis! Efter större operationer ringer vi upp så snart som möjligt och lämnar information. Det viktiga är att vi vet på vilket nummer du nås under tiden din hund eller katt är hos oss.
Hur bor patienterna?
Varje hund eller katt får en egen rymlig bur att vistas i som är avskild från övriga patienter. I buren finns en mjuk fiberpäls att ligga på som hunden eller katten får ha hos sig under tiden hos oss. Du får gärna lämna med egen filt eller dylikt, men blir den förorenad kan vi inte spara den och då får du troligen inte filten tillbaka.
Rastning av hundar
Sker i koppel utomhus flera gånger dagligen, om patientens tillstånd tillåter det.
Passning på natten
Varje patient som kan behöva vård eller tillsyn nattetid får naturligtvis all den hjälp som behövs av vår nattpersonal, vare sig det gäller tillsyn några gånger under natten eller om det krävs kontinuerlig vård och övervakning.
Besök
De flesta patienterna finner sig mycket snart till rätta på djursjukhuset. Vi avråder normalt från besök då patienterna kan bli nedstämda av att bli lämnade ytterligare en gång, men undantag kan göras i vissa fall beroende på sjukdomstillstånd. Prata med ansvarig veterinär i samband med ert dagliga samtal.
Utskrivning
Per telefon kommer vi överens om när den efterlängtade hemkomsten ska ske. Vid samtalet med din veterinär går ni tillsammans igenom en plan om hur du skall ta hand om ditt djur på bästa sätt när ni kommer hem. Kom ihåg att fråga om du har några funderingar. Du får även ett skriftligt hemgångsråd med dig hem. Detta innehåller information om djuret, speciella skötselinstruktioner, eventuella behandlingar och information om eventuella återbesök.
Våra patienter får vid behov ett renlighetsbad före utskrivningen, säg till om detta inte önskas.
Vid själva hemlämningen får ni träffa veterinär eller sköterska. Det är viktigt att ni läser igenom hemgångsrådet noga eftersom det är mycket viktigt att du är helt införstådd med hur eftervården ska skötas. Fråga om något är oklart!
Hemma igen
I glädjen över att vara hemma äter många hundar för mycket de första dagarna, vilket kan leda till magproblem, följ därför alltid noga eventuella dietföreskrifter. Om du undrar över något eller om det uppstår problem, ring oss och fråga. Ring på telefon 0220-458 00. Vi är till för att hjälpa och är lika angelägna som husse och matte att det går bra för de patienter vi vårdar. Vi är också mycket glada att få veta hur det går även för de patienter som vi inte får se på återbesök. Skriv gärna några rader och berätta!
Viktigt om kostnader
De kostnader som uppstår beror på hur stora resurser som måste sättas in, dvs. vilket behov som varje patient har av undersökningar, behandlingar, laboratorieprover, medicinering, övervakning, operationer mm. Från början är det inte alltid möjligt att veta hur stor insatsen kommer att bli. En preliminär prisuppgift (om du fått en sådan) blir därför aldrig exakt. Den slutliga kostnaden kan bli både högre och lägre. Alla åtgärder registreras och debiteras fortlöpande på data. Be om prisuppgift i samband med den dagliga telefonkontakten du har med Specialistdjursjukhuset. Informera oss om du önskar en ekonomisk gräns som vi inte får överskrida! Är du osäker om försäkringens giltighet eller hur mycket som finns kvar att ta ut måste du själv kontrollera det med ditt försäkringsbolag!
Tänk på att alla sjukvårdskostnader måste betalas vid utskrivningen innan djuret lämnas ut, vi tar inte emot kontanter.
Är djuret försäkrat kan vi hjälpa dig att få kostnaden direktreglerad. Då betalar du endast självrisken till oss. Vill du inte ha direktreglering måste du meddela oss i god tid före hemgång. Om direktreglering inte kan göras vid hemgång (när försäkringsbolaget har stängt på kvällar och helger) görs en preliminär kostnadsberäkning och estimering av självrisk.
Direktreglering sker sedan när försäkringsbolaget har öppet och en eventuell korrigering på betalningsbeloppet görs. Kontrollera själv med ditt bolag om du är osäker om försäkringens giltighet eller hur mycket som finns kvar att ta ut!
Om ditt djur är oförsäkrat ska du betala en handpenning på 70 % av uppskattad slutsumma vid inskrivning och resterande vid utskrivning.
Våra öppettider
Tidsbokade besök:
Måndag - fredag kl. 08:00 - 20:00
Akutmottagning:
-
MåndagÖppet dygnet runt
-
TisdagÖppet dygnet runt
-
OnsdagÖppet dygnet runt
-
TorsdagÖppet dygnet runt
-
FredagÖppet dygnet runt
-
LördagÖppet dygnet runt
-
SöndagÖppet dygnet runt