Vi har team med veterinär och djursjukskötare som övervakar och behandlar djuren dygnet runt.
Hur bor patienterna?
Varje hund eller katt får en egen rymlig bur att vistas i som är avskild från övriga patienter. I buren finns egen korg med mjuk fiberpäls att ligga på som hunden eller katten får ha hos sig under tiden hos oss. Du får gärna lämna med egen filt eller dylikt, men blir den förorenad kan vi inte spara den och då får du troligen inte filten tillbaka.
Undersökning och behandling
Under vårdtiden utför vi de undersökningar och behandlingar som bedöms vara bäst för patienten. Om det blir aktuellt med större åtgärder som inte är planerade från början kontaktar vi dig först, liksom om patientens tillstånd skulle försämras oväntat.
Rastning
Sker i koppel utomhus flera gånger dagligen, om patientens tillstånd tillåter det.
Passning på natten
Varje patient som kan behöva vård eller tillsyn nattetid får naturligtvis all den hjälp som behövs av vår nattpersonal, vare sig det gäller tillsyn kontroll några gånger under natten eller om det krävs kontinuerlig vård och övervakning.
Telefontider
Efter större operationer ringer vi upp så snart som möjligt och lämnar information. Du blir uppringd dagligen av veterinär eller avdelningssköterska. Det viktiga är att vi vet på vilket nummer du nås under tiden din hund eller katt är hos oss.
Besök
De flesta patienterna finner sig mycket snart till rätta på djursjukhuset. Vi avråder normalt från besök då patienterna kan bli nedstämda av att bli lämnade ytterligare en gång, men undantag kan göras i vissa fall beroende på sjukdomstillstånd.
Utskrivning
Per telefon kommer vi överens om när den efterlängtade hemkomsten ska ske. I samband med detta får du prata med ansvarig veterinär som har en plan om hur du skall ta hand om ditt djur på bästa sätt när ni kommer hem. Utskrivning sker vardagar oftast efter kl. 14.00, helger efter överenskommelse. Du får även ett skriftligt hemgångsråd med dig hem. Detta innehåller information om djuret, speciella skötsel instruktioner och eventuella behandlingar.
Tänk på att alla sjukvårdskostnader måste betalas vid utskrivningen innan djuret lämnas ut, vi tar inte emot kontanter.
Är djuret försäkrat kan vi hjälpa dig att få kostnaden direktreglerad. Då betalar du endast självrisken till oss. Vill du få ditt djurs kostnader direktreglerat måste du meddela oss i god tid före hemgång.
Hemma igen
I glädjen över att vara hemma äter många hundar för mycket de första dagarna, vilket kan leda till magproblem, följ därför alltid noga eventuella dietföreskrifter. Om du undrar över något eller om det uppstår problem, ring oss och fråga. Ring på telefon 08-50528800. Vi är till för att hjälpa och är lika angelägna som husse och matte att det går bra för de patienter vi vårdar. Vi är också mycket glada att få veta hur det går även för de patienter som vi inte får se på återbesök. Skriv gärna några rader och berätta!
Viktigt om kostnader!
De kostnader som uppstår beror på hur stora resurser som måste sättas in, dvs. vilket behov som varje patient har av undersökningar, behandlingar, laboratorieprover, medicinering, övervakning, operationer mm. Från början är det inte alltid möjligt att veta hur stor insatsen kommer att bli. En preliminär prisuppgift (om du fått en sådan) blir därför aldrig exakt. Den slutliga kostnaden kan bli både högre och lägre. Alla åtgärder registreras och debiteras fortlöpande på data. Be om prisuppgift i samband med den dagliga telefonkontakten du har med Specialistdjursjukhuset. Informera oss om du önskar en ekonomisk gräns som vi inte får överskrida! Är du osäker om försäkringens giltighet eller hur mycket som finns kvar att ta ut måste du själv kontrollera det med ditt försäkringsbolag