Inför besöket på Veterinärhuset Sundsvall

Inför besöket på Veterinärhuset Sundsvall

Här har vi samlat information som kan vara bra att veta inför ditt besök hos oss på Veterinärhuset Sundsvall.

När du ringer till veterinärkliniken

När du ringer till oss angående ett sjukt djur är det bra om du kan svara på följande frågor:

  • Djurets ålder, ras och kön
  • När löpte din tik senast?
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur är avföringen?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Akutvård

Vi ser gärna att du ringer innan du kommer till oss så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. Välj alternativ ett i växeln för att komma direkt till vår akuttelefon. 

Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först. Detta kan innebära att patienterna med mildare symptom kan få vänta en längre tid innan de blir omhändertagna, även om de anlände tidigare till kliniken. 

På vår YouTube-kanal kan du se en film om hur triage fungerar

Tidsbokning

För att boka tid kan du antingen ringa oss eller boka online, antingen på vår hemsida eller i Evidensia-appen. 

Boka tid online på vår hemsida här

Ladda ner Evidensia-appen här

Uteblivet/sent avbokat besök

Vi tar ut en avgift vid uteblivet besök eller för avbokningar som sker senare än 24 timmar före den bokade tiden.

Viktiga saker att ha med och tänka på

  • Djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag och försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
  • Sällskapsdjurspass/EU-pass eller vaccinationsintyg
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma (Evidensia har samma journalsystem på alla våra kliniker)
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur

Hitta till oss

Med bil: Regementsvägen 9, 852 38 Sundsvall.

Med kollektivtrafik: Buss nr. 3 Granloholm – Stenstan - Sidsjön. Avstigning hållplats Stuggränd, därefter gång i mestadels uppförsbacke ca 750 m. 

Anmäl dig i receptionen vid ankomst

Anmäl dig i receptionen vid ankomst oavsett om besöket är akut eller om du har en bokad tid. När du anmäler dig önskar vi att du lämnar ditt djur i bilen en kort stund, detta då vi inte har något väntrum inomhus. Vi ringer sedan när det blir dags för dig och ditt djur att komma in på ett undersökningsrum. Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur.

Anledningen till att vi inte har något väntrum inomhus är en kvarleva efter pandemin. Vi såg positiva effekter av att låta våra patienter/kunder vänta utomhus eller i bil, så som att stressnivån och smittorisken hos/mellan djuren minskat. Vi tänker på djurens bästa och har därför fortsatt med att ha väntrum utomhus. På vår parkering har vi motorvärmarstolpar ni kan använda på vintern, kom i håg att ta med motorvärmarsladden.

Om ditt djur har feber, hosta, klåda, diarré, eller kräkningar kommer ni bli hänvisade till en separat entré på kortsidan av huset, där vi har vår isoleringsavdelning

Priser och kostnader för veterinärvård

När du och ditt djur söker vård hos oss kan du be oss om ett uppskattat pris för veterinärvården - och vad som kan påverka den - både före, under och efter besöket.

Inför besöket kan du titta på vår prislista. Om du inte hittar en prisuppgift på det du söker, tveka inte att kontakta oss på telefon för en preliminär prisuppgift.

Här kan du se vår prislista

Här kan du läsa mer om priser och kostnader för veterinärvård

Betalning

Den vanliga rutinen är att du betalar för ditt djur innan hemgång. Du kan betala med bank- och kreditkort (ej American Express) samt Klarna. Kliniken är kontantfri.

Direktreglering

Under kontorstid finns det möjligheter att direktreglera med försäkringsbolaget om du har ditt djur försäkrat.

  • Meddela kliniken att du vill direktreglera.
  • Du behöver ha med dig försäkringsnumret för din djurförsäkring.
  • Efter behandlingen kontaktar Evidensia försäkringsbolaget.
  • Du betalar självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av din försäkring till kliniken.

Ibland måste ditt försäkringsbolag säga nej till direktreglering. Det kan till exempel bero på:

  • Tidpunkten för veterinärbesöket; vissa försäkringsbolag har inte öppet på kvällar och helger.
  • Att veterinärbesöket inte ersätts enligt djurförsäkringens villkor.
  • Att din försäkrings inte är betald.

När det inte går att direktreglera ska hela kostnaden för veterinärbesöket betalas till kliniken. Du skickar sedan själv en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Frågor

Det är vanligt att ha frågor och funderingar inför ett veterinärbesök. Skriv gärna upp dina frågor och ta med till ditt bokade besök. Det är viktigt för oss att du lämnar kliniken välinformerad och med svar på alla dina frågor.

Väntetid

Dessvärre blir det ibland förseningar. Anledningen till detta kan exempelvis vara att det kommer in akuta sjukdomsfall som måste behandlas direkt. Vi har en akutmottagning för de akuta patienterna, men vid hög belastning kan det ändå drabba tidsbokade patienter. 

Att beräkna hur lång tid varje besök kommer att ta är ofta väldigt svårt. Ibland har patienterna mer omfattande problem än vad som angetts vid tidsbokningen. Därför är det viktigt att du försöker beskriva ditt djurs symtom, så noggrant som möjligt när du bokar tid hos oss.

En del patienter behöver ges lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket också kan göra att besöket tar längre tid än beräknat.

Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss, och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.

Förbud mot fotografering och filmning utan tillstånd

Denna klinik är inte en offentlig plats. Därför behöver du tillstånd för att fotografera och filma i våra lokaler.

Förbudet finns för att värna om sekretessen och integriteten för anställda och besökare, samt ge den kliniska personalen ro att utföra sitt sjukvårdsarbete. Alla hos oss ska känna sig säkra på att de inte blir fotograferade eller filmade mot sin vilja. Bild- eller filmdokumentation av ett besök, en undersökning, bedömning eller behandling får enbart ske med vårt medgivande.

Undantag mot förbudet

Du får ta stillbilder på ditt djur under ert besök om dessa bilder inte innehåller andra djur eller personer. Samma villkor gäller för foton på dig själv, inga andra får synas utan att personerna eller djurägarna medgivit det personligen. Undantaget gäller endast stillbilder, inte film i någon form. Till film räknas även Facetime, Messengersamtal och liknande.

Inför operation

Som djurägare är det en del saker du kan hjälpa oss med för att förbereda ditt djur inför en operation. Du kommer att få utförliga instruktioner från oss i samband med bokningen av operationen. Det är mycket viktigt att du följer dessa instruktioner noga!

Inför HD/ED-röntgen

Vi är anslutna till Svenska Kennelklubbens e-tjänst SKK Röntgen. Om du ska röntga din hunds höft- och/eller armbågsleder för gradering enligt SKKs normer behöver du följa deras rutiner. Före bokning av röntgentid hos oss ska du först beställa avläsningen hos skk.se. Läs mer om hur du går till väga här. Välkommen att boka besöket hos oss efteråt.

Här kan du läsa mer om höftleds- och armbågsröntgen

Våra recensioner

5

Adde tackar för att alla fina tjejer tog han om honom under hans oturs period.♥️

5

Amazing and kind people! Always handle everything with care and love!

5

Bäst

5

Ett mycket bra bemötande och behandlingar.Personalen är vänlig och veterinärerna är kunniga. De hanterar försäkringsfrågor på ett snabbt och smidigt sätt. När de själva inte hade möjlighet att behandla vår katt remitterade de oss vidare. Katten hade FORL så den led rejält. Katten är nu pigg och äter bra.

Baserat på recensioner från Google

Kliniken

Telefonväxeln är öppen mellan 07:30-16:00 på vardagar. Akuttelefonen är öppen 8-17.
  • Måndag
    07:30 ­- 17:00
  • Tisdag
    07:30 ­- 17:00
  • Onsdag
    07:30 ­- 17:00
  • Torsdag
    07:30 ­- 17:00
  • Fredag
    07:30 ­- 17:00
  • Lördag
    Stängt
  • Söndag
    Stängt

Medarbetare

Dajana

Dajana

Klinikchef

Jag tog examen från Personalvetarprogrammet i Östersund 2005. Har sedan dess arbetat med HR och personalfrågor i olika former. September 2018 började jag här på Veterinärhuset som klinikchef. Min passion är vår personal och jag ser dem som vår viktigaste resurs i verksamheten. Fritiden spenderar jag mest tid i ishallen med mina barn som är aktiva i både hockey och konståkning.
Läs mer om Dajana
Annelie Göransson

Chefsveterinär

Annelie

Leg. Veterinär. Specialist i hunden och kattens sjukdomar.

Emma

Chefsveterinär

Emma

Leg. Veterinär. Innehar GPCert i ortopedi.

Jag tog min veterinärexamen 2015 vid SLU, Uppsala. Jag sökte mig direkt till den fjällnära naturen och började min bana i Östersund för att 2019 förflytta mig till Sundsvall. Sedan september 2021 är jag en del av Evidensia Veterinärhuset i Sundsvall. Jag är särskilt intresserad att jobba med den aktiva hunden och jobbar därför mycket med hältutredningar och ortopedikirurgi. Ni kommer även träffa mig på övriga operationsavdelningen. På fritiden är jag gärna ute i naturen för rekreation, jakt och skidåkning med min hund Bonnie som är av rasen vorsteh.
Läs mer om Emma
Ulrik

Ulrik

Leg. Veterinär

Jag tog examen från veterinärprogrammet i Uppsala 2005. Min specialinriktning är ultraljudsundersökningar av alla organ inklusive hjärtat. Jag undersöker även era djur vid övriga medicinska utredningar och ortopediska frågeställningar både i det akuta skedet och vid utredning av hältor.  Mig träffar ni också i samband med både rutinmässiga och avancerade mjukdelsoperationer.
Läs mer om Ulrik
Våra medarbetare

Facebook inlägg