När du ringer till veterinärkliniken
När du ringer till oss angående ett sjukt djur är det bra om du kan svara på följande frågor:
- Djurets ålder, ras och kön
- När löpte din tik senast?
- Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
- Har ditt djur feber?
- Hur är andningen?
- Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
- När kissade ditt djur senast?
- Hur är avföringen?
- Äter och dricker djuret normalt?
- Äter ditt djur någon medicin?
Akutvård
Vi ser gärna att du ringer innan du kommer till oss så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. Välj alternativ ett i växeln för att komma direkt till vår akuttelefon.
Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först. Detta kan innebära att patienterna med mildare symptom kan få vänta en längre tid innan de blir omhändertagna, även om de anlände tidigare till kliniken.
På vår YouTube-kanal kan du se en film om hur triage fungerar
Tidsbokning
För att boka tid kan du antingen ringa oss eller boka online, antingen på vår hemsida eller i Evidensia-appen.
Uteblivet/sent avbokat besök
Vi tar ut en avgift vid uteblivet besök eller för avbokningar som sker senare än 24 timmar före den bokade tiden.
Viktiga saker att ha med och tänka på
- Djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag och försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
- Sällskapsdjurspass/EU-pass eller vaccinationsintyg
- Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma (Evidensia har samma journalsystem på alla våra kliniker)
- Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur
Hitta till oss
Med bil: Regementsvägen 9, 852 38 Sundsvall.
Med kollektivtrafik: Buss nr. 3 Granloholm – Stenstan - Sidsjön. Avstigning hållplats Stuggränd, därefter gång i mestadels uppförsbacke ca 750 m.
Anmäl dig i receptionen vid ankomst
Anmäl dig i receptionen vid ankomst oavsett om besöket är akut eller om du har en bokad tid. När du anmäler dig önskar vi att du lämnar ditt djur i bilen en kort stund, detta då vi inte har något väntrum inomhus. Vi ringer sedan när det blir dags för dig och ditt djur att komma in på ett undersökningsrum. Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur.
Anledningen till att vi inte har något väntrum inomhus är en kvarleva efter pandemin. Vi såg positiva effekter av att låta våra patienter/kunder vänta utomhus eller i bil, så som att stressnivån och smittorisken hos/mellan djuren minskat. Vi tänker på djurens bästa och har därför fortsatt med att ha väntrum utomhus. På vår parkering har vi motorvärmarstolpar ni kan använda på vintern, kom i håg att ta med motorvärmarsladden.
Om ditt djur har feber, hosta, klåda, diarré, eller kräkningar kommer ni bli hänvisade till en separat entré på kortsidan av huset, där vi har vår isoleringsavdelning
Priser och kostnader för veterinärvård
När du och ditt djur söker vård hos oss kan du be oss om ett uppskattat pris för veterinärvården - och vad som kan påverka den - både före, under och efter besöket.
Inför besöket kan du titta på vår prislista. Om du inte hittar en prisuppgift på det du söker, tveka inte att kontakta oss på telefon för en preliminär prisuppgift.
Här kan du läsa mer om priser och kostnader för veterinärvård
Betalning
Den vanliga rutinen är att du betalar för ditt djur innan hemgång. Du kan betala med bank- och kreditkort (ej American Express) samt Klarna. Kliniken är kontantfri.
Direktreglering
Under kontorstid finns det möjligheter att direktreglera med försäkringsbolaget om du har ditt djur försäkrat.
- Meddela kliniken att du vill direktreglera.
- Du behöver ha med dig försäkringsnumret för din djurförsäkring.
- Efter behandlingen kontaktar Evidensia försäkringsbolaget.
- Du betalar självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av din försäkring till kliniken.
Ibland måste ditt försäkringsbolag säga nej till direktreglering. Det kan till exempel bero på:
- Tidpunkten för veterinärbesöket; vissa försäkringsbolag har inte öppet på kvällar och helger.
- Att veterinärbesöket inte ersätts enligt djurförsäkringens villkor.
- Att din försäkrings inte är betald.
När det inte går att direktreglera ska hela kostnaden för veterinärbesöket betalas till kliniken. Du skickar sedan själv en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.
Frågor
Det är vanligt att ha frågor och funderingar inför ett veterinärbesök. Skriv gärna upp dina frågor och ta med till ditt bokade besök. Det är viktigt för oss att du lämnar kliniken välinformerad och med svar på alla dina frågor.
Väntetid
Dessvärre blir det ibland förseningar. Anledningen till detta kan exempelvis vara att det kommer in akuta sjukdomsfall som måste behandlas direkt. Vi har en akutmottagning för de akuta patienterna, men vid hög belastning kan det ändå drabba tidsbokade patienter.
Att beräkna hur lång tid varje besök kommer att ta är ofta väldigt svårt. Ibland har patienterna mer omfattande problem än vad som angetts vid tidsbokningen. Därför är det viktigt att du försöker beskriva ditt djurs symtom, så noggrant som möjligt när du bokar tid hos oss.
En del patienter behöver ges lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket också kan göra att besöket tar längre tid än beräknat.
Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss, och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.
Förbud mot fotografering och filmning utan tillstånd
Denna klinik är inte en offentlig plats. Därför behöver du tillstånd för att fotografera och filma i våra lokaler.
Förbudet finns för att värna om sekretessen och integriteten för anställda och besökare, samt ge den kliniska personalen ro att utföra sitt sjukvårdsarbete. Alla hos oss ska känna sig säkra på att de inte blir fotograferade eller filmade mot sin vilja. Bild- eller filmdokumentation av ett besök, en undersökning, bedömning eller behandling får enbart ske med vårt medgivande.
Undantag mot förbudet
Du får ta stillbilder på ditt djur under ert besök om dessa bilder inte innehåller andra djur eller personer. Samma villkor gäller för foton på dig själv, inga andra får synas utan att personerna eller djurägarna medgivit det personligen. Undantaget gäller endast stillbilder, inte film i någon form. Till film räknas även Facetime, Messengersamtal och liknande.
Inför operation
Som djurägare är det en del saker du kan hjälpa oss med för att förbereda ditt djur inför en operation. Du kommer att få utförliga instruktioner från oss i samband med bokningen av operationen. Det är mycket viktigt att du följer dessa instruktioner noga!
Inför HD/ED-röntgen
Vi är anslutna till Svenska Kennelklubbens e-tjänst SKK Röntgen. Om du ska röntga din hunds höft- och/eller armbågsleder för gradering enligt SKKs normer behöver du följa deras rutiner. Före bokning av röntgentid hos oss ska du först beställa avläsningen hos skk.se. Läs mer om hur du går till väga här. Välkommen att boka besöket hos oss efteråt.
Våra öppettider
Kliniken
-
Måndag07:30 - 17:00
-
Tisdag07:30 - 17:00
-
Onsdag07:30 - 17:00
-
Torsdag07:30 - 17:00
-
Fredag07:30 - 17:00
-
LördagStängt
-
SöndagStängt