Inför ditt besök på akutmottagningen
Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. Anmäl dig i receptionen innan du tar in ditt djur i huset om det har kräkningar, diarré, feber eller hosta.
Det finns många olika symptom hos djuret som kan visa att det behöver akutvård. Om du kan svara på följande frågor när du ringer kliniken/sjukhuset gällande ett akutärende blir det lättare för oss att hjälpa:
- Djurets ålder, ras och kön
- Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
- Har ditt djur feber?
- Hur är andningen?
- Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
- När kissade ditt djur senast?
- Hur ser avföringen ut?
- Förekommer kräkning?
- Äter och dricker djuret normalt?
- Äter ditt djur någon medicin?
Hur går arbetet på akutmottagningen till?
Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först.
Vi tillämpar triage för varje patient enligt en fyrgradig skala:
- Mycket kritiskt. Patienten dör utan omedelbar vård. Till exempel vid hjärtstillestånd, medvetslöshet, kramper och svår blödning.
- Kritiskt. Patienten behöver få vård inom 20 minuter. Svåra allergiska reaktioner, hög feber, förgiftning, instabila frakturer, ormbett, trauma med mera.
- Sjuk. Patienten behöver vård inom några timmar. Mindre allergiska reaktioner, skärsår utan stora blödningar, stabila frakturer, kräkning/diarré och liknande.
- Ej akut. Patienten tillstånd är stabilt men behöver vård inom 24 timmar/alternativt ny tid kan bokas till lämplig avdelning. Exempelvis vid kräkning/diarré, måttlig hälta, klofraktur eller lättare hudsår.
Väntetid
Exakt hur lång väntetiden blir är svårt att veta då det kan finnas sjukare djur som måste prioriteras. Vi ber om överseende med denna eventuella väntan när patienter med mildare skador och åkommor behöver låta högre prioriterade patienter gå före. Vi gör vårt bästa att informera löpande när väntetiden kortas eller förlängs.
För mer information om vårt triagearbete och prioriteringssystem på akutmottagningen, rekommenderar vi er att titta på vår triagefilm.
Inneliggande vård
Behöver patienten inneliggande vård över dagen/natten får djuret stanna hos oss tills det är stabilt nog för utskrivning. Under den tiden får du kontinuerliga rapporter från oss om hälsoläget för ditt djur.
Viktiga saker att ha med och tänka på:
- Ta med djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag/försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
- Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma
- Ha alltid ditt djur kopplat eller placerat i bur
Prisskillnader jourtid
Vi på Södra Djursjukhuset är stolta över att kunna ta emot sjuka djur året runt under såväl dagtid som kvällar och helger. En sak som man behöver känna till är att djursjukvården inte är subventionerad av staten, till skillnad från vård av människor. Den är till och med momsbelagd. Det innebär att det är djurägaren som står för hela kostnaden. Det är en prisskillnad om man kommer till oss akut på jourtid än under dagtid vardagar eftersom det kostar mer att tillhandahålla avancerad vård på kvällar och helger, där den enskilt största kostnaden är att ha kvalificerad personal på plats.
Våra öppettider
Vardagar 07:00-22:00 | Helger 09:00-22:00
Djursjukhuset
-
Måndag07:00 - 22:00
-
Tisdag07:00 - 22:00
-
Onsdag07:00 - 22:00
-
Torsdag07:00 - 22:00
-
Fredag07:00 - 22:00
-
Lördag09:00 - 22:00
-
Söndag09:00 - 22:00