Akutmottagningen
Djursjukhuset Gammelstads akutmottagning är öppen dygnet runt, alla dagar året runt.
Ring oss alltid innan du åker in.
0920 - 25 30 20

Inför besöket på Djursjukhuset Gammelstad

Inför besöket på Djursjukhuset Gammelstad

Här har vi samlat information som kan vara bra att veta inför ditt besök hos oss på Evidensia Djursjukhuset Gammelstad.

Idag: Öppet dygnet runt

Akut öppettider

När du ringer veterinären

När du ringer till oss angående ett sjukt djur är det bra om du kan svara på följande frågor:

  • Djurets ålder, ras och kön
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur är avföringen?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Akutvård

Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. 

Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först.

Läs om vår akutmottagning här

På vår YouTube-kanal kan du se en film om hur triage fungerar

Tidsbokning

För att boka tid kan du antingen ringa oss eller boka online, antingen på vår hemsida eller i Evidensia-appen.

Boka tid online på vår hemsida här

Ladda ner Evidensia-appen här

Uteblivet/sent avbokat besök

Vi tar ut en avgift vid uteblivet besök eller för avbokningar som sker senare än 24 timmar före den bokade tiden.

Hitta till oss

Med bil: Från centrum kör mot Boden på väg 97, sväng av mot Gammelstad och följ skyltning djursjukhus. 

Från Boden kör mot Luleå på väg 97, sväng av efter Sunderby sjukhus mot Sunderbyn. Sväng sedan in mot Mariebergsvägen och följ den vägen till första rondellen. I rondellen tar du sedan vänster och följer vägen mot kyrkbyn ca 260m för att svänga vänster. Sen är du framme.

Med kollektivtrafik: LLT linje 1, 2, 9, 12 

Klicka här för en vägbeskrivning till oss

Anmäl dig i receptionen vid ankomst

Anmäl dig i receptionen vid ankomst oavsett om besöket är akut eller om du har en bokad tid. Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur.

Minska risken för smittspridning!

Har ditt djur hosta, kräkning, diarré, feber, klåda eller något annat symptom som du misstänker kan smitta? Kom in och anmäl dig utan ditt djur, så får du mer information om var ni kan komma in tillsammans.

Separata avdelningar för hund och katt

Katter är ofta mer påverkade av förändringar i vardagen än vad till exempel hundar är. För att göra det enklare för katter att må bra hos oss har vi en separata avdelningar för hund och katt, katter sitter längst bort i väntrummet avskilt från hundarna.

Priser och kostnader för veterinärvård

När du och ditt djur söker vård hos oss kan du be oss om ett uppskattat pris för veterinärvården - och vad som kan påverka den - både före, under och efter besöket.

Inför besöket kan du titta på vår prislista. Om du inte hittar en prisuppgift på det du söker, tveka inte att kontakta oss på telefon eller mejl för en preliminär prisuppgift.

Här kan du se vår prislista

Här kan du läsa mer om priser och kostnader för veterinärvård

Betalning

Den vanliga rutinen är att du betalar för ditt djur innan hemgång. Du kan betala med bank- och kreditkort (ej American Express) samt Klarna. Kliniken är kontantfri.

Direktreglering

Det finns möjlighet att direktreglera med försäkringsbolaget om du har ditt djur försäkrat. För detta tar vi ut en avgift.

  • Meddela kliniken/djursjukhuset att du vill direktreglera.
  • Du behöver ha med dig försäkringsnumret för din djurförsäkring.
  • Efter behandlingen kontaktar Evidensia försäkringsbolaget.
  • Du betalar självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av din försäkring till kliniken/djursjukhuset.

Ibland måste ditt försäkringsbolag säga nej till direktreglering. Det kan till exempel bero på:

  • Tidpunkten för veterinärbesöket; vissa försäkringsbolag har inte öppet på kvällar och helger.
  • Att veterinärbesöket inte ersätts enligt djurförsäkringens villkor.
  • Att din försäkrings inte är betald.

När det inte går att direktreglera ska hela kostnaden för veterinärbesöket betalas till kliniken. Du ger sedan själv en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Frågor

Det är vanligt att ha frågor och funderingar inför ett veterinärbesök. Ett tips är att skriva upp dina frågor och ta med till ditt bokade besök. Det är viktigt för oss att du lämnar kliniken välinformerad och med svar på alla dina frågor.

Väntetid

Att beräkna hur lång tid varje besök kommer att ta är ofta väldigt svårt. Ibland har patienterna mer omfattande problem än vad som angetts vid tidsbokningen. Därför är det viktigt att du försöker beskriva ditt djurs symtom, så noggrant som möjligt när du bokar tid hos oss.

En del patienter behöver ges lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket också kan göra att besöket tar längre tid än beräknat.

Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss, och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.

Förbud mot fotografering och filmning utan tillstånd

Denna detta sjukhus är inte en offentlig plats. Därför behöver du tillstånd för att fotografera och filma i våra lokaler.

Förbudet finns för att värna om sekretessen och integriteten för anställda och besökare, samt ge den kliniska personalen ro att utföra sitt sjukvårdsarbete. Alla hos oss ska känna sig säkra på att de inte blir fotograferade eller filmade mot sin vilja. Bild- eller filmdokumentation av ett besök, en undersökning, bedömning eller behandling får enbart ske med vårt medgivande.

Undantag mot förbudet

Du får ta stillbilder på ditt djur under ert besök om dessa bilder inte innehåller andra djur eller personer. Samma villkor gäller för foton på dig själv, inga andra får synas utan att personerna eller djurägarna medgivit det personligen. Undantaget gäller endast stillbilder, inte film i någon form. Till film räknas även Facetime, Messengersamtal och liknande.

Inför operation

Som djurägare är det en del saker du kan hjälpa oss med för att förbereda ditt djur inför en operation. Du kommer att få utförliga instruktioner från oss i samband med bokningen av operationen. Det är mycket viktigt att du följer dessa instruktioner noga!

Inför HD/ED-röntgen

Vi är anslutna till Svenska Kennelklubbens e-tjänst SKK Röntgen. Om du ska röntga din hunds höft- och/eller armbågsleder för gradering enligt SKKs normer behöver du följa deras rutiner. Före bokning av röntgentid hos oss ska du först beställa avläsningen hos skk.se. Läs mer om hur du går till väga här. Välkommen att boka besöket hos oss efteråt.

Här kan du läsa mer om höftleds- och armbågsröntgen

Våra recensioner

5

Har bara varit hit en gång & det var ett akut besök som inte slutade bra tyvärr. Men vi upplevde att personalen var engagerade & gjorde sitt bästa för att hjälpa oss. Tyvärr så slutade det hela dåligt för oss denna gången. Men jag skulle inte tveka på att återkomma.

5

Mycket bra bemötande när vi kom med våran sjuka hund. Vi var nöjda med behandlingen av hunden som även var tvungen vara där två nätter. Det kostar när det är allvarligt, man gör ju allt för sin familjemedlem och tur man har försäkring. 🥰🐕😃👌

5

Vi har fått en väldigt fin hjälp med vår fantastiska Shäfer pojke som blev akut opererad efter en annan veterinär försökt behandla.vi är mycket tacksamma för det professionella bemötandet och omhändertagande av patien och orolig husse, matteNi räddade livet på vår guldklimp.Tack för ert fantastiska arbete alla där uppe ❤️❤️❤️/ Umeå

5

Jättetrevliga och hjälpsamma. Kunnig personal. Tar hand om både matte/husse och pälsbollen på bästa sätt. Det var varmt i rummet. Så dom öppnade fönstret.

Baserat på recensioner från Google

Våra öppettider

Övriga öppettider

Kliniken

  • Måndag
    Öppet dygnet runt
  • Tisdag
    Öppet dygnet runt
  • Onsdag
    Öppet dygnet runt
  • Torsdag
    Öppet dygnet runt
  • Fredag
    Öppet dygnet runt
  • Lördag
    Öppet dygnet runt
  • Söndag
    Öppet dygnet runt

Butiken

  • Måndag
    08:00 - 18:00
  • Tisdag
    08:00 - 18:00
  • Onsdag
    08:00 - 18:00
  • Torsdag
    08:00 - 18:00
  • Fredag
    08:00 - 18:00
  • Lördag
    Stängt
  • Söndag
    Stängt

Medarbetare

Maria Karlsson

Maria

Djursjukhuschef

Djursjukhuschef sedan april 2024 med lång erfarenhet som ledare och chef inom många branscher. Organisations och teamutveckling och att leda tillsammans med våra medarbetare i utveckling och förändring är det som gör detta arbetet jätteroligt.  Har två ragdollkatter hemma.
Läs mer om Maria
Helena Stoltz

Helena

Operativchef / Dagligkoordinator

Jag började på Evidensia Djursjukhuset Gammelstad 2015 som djurvårdare.  Idag jobbar jag som Operativ chef med personalansvar för vår fina kundsupport och vaktmästare.  Förutom att stötta och vägleda min personal så jobbar jag som daglig koordinator och schemaläggare.
Läs mer om Helena
Linda Olofsson

Polklinik / Operation / Ortopedi

Linda

Chefsveterinär / Leg. Veterinär

Jag tog veterinärexamen vid SLU i Uppsala 2013 och har sedan dess jobbat på Djursjukhuset Gammelstad. Jag tycker det mesta är roligt och intressant men mitt huvudintresse är kirurgi. Jag har gått flera utbildningar inom mjukdelskirurgi och ett två-årigt ortopediprogram. Ni träffar mig framför allt i samband med hältutredningar och operationer. Jag är också chefsveterinär för vår operations- och rehabavdelning samt personalchef för våra veterinärer. 
Läs mer om Linda
default avatar

Akutmottagning / Polklinik / Operation / Hygiengruppen

Camilla

Chefssköterska/ Leg. Djursjukskötare

Jag tog min djursjukskötarexamen 2006 i Finland, gjorde min sista VFU vårvintern 2006 på Djursjukhuset och har vikarierat här under 2007-2008. 2010 blev jag fastanställd och trivs allra bäst på polikliniken där jag får jobba utemot kund, men även med variationen i mitt arbete, ingen dag är den andra lik.  Har genom åren etablerat ett välfungerande hygienarbete här på Djursjukhuset, ser till att vi håller oss up to date och utvecklas enligt framtidens behov. Jag brinner även för verksamhetsutveckling och sitter sedan 5 år tillbaka i den lokala ledningsgruppen och är även chefssköterska med personalansvar för våra legitimerade djursjukskötare.
Läs mer om Camilla
Våra medarbetare

Facebook inlägg