Vi arbetar för att förhindra eventuell smittspridning på våra djurkliniker och djursjukhus. Du kan hjälpa oss genom att klicka här för våra hygien- och besöksinstruktioner. Tack för hjälpen!

Träna tillsammans med din hund

Låt hundens rörelseglädje smitta av sig på dig!

Tillhör du de hundägare som skulle vilja röra på dig lite mer? Kanske känner du på dig att hundpromenaderna brukar bli lite för korta och att de allt som oftast följer samma runda kring kvarteret? Då är det dags att tänka nytt och att låta hundens naturliga rörelseglädje smitta av sig på dig.

Ann Essner, Leg sjukgymnast och Med. Dr. Specialist i fysioterapi inom veterinärmedicin

Vi har pratat med vår kollega Ann Essner, Leg sjukgymnast och Med. Dr. Specialist i fysioterapi inom veterinärmedicin, som arbetar på vår djurklinik i Gävle. Nedan sammanfattar hon sina mest effektiva och lättillgängliga tips för mer rörelse i vardagen. Både för dig och din hund.

-Alla friska hundar vill, kan och bör röra på sig i olika miljöer varje dag och eftersom detsamma gäller för oss människor så är vår samvaro en ”perfect match” för bästa möjliga hälsa och rörelseglädje. Låt hundens nyfikenhet och äventyrslust bli din personliga tränare på arenor långt bortanför gymmet.

Vi vet hur svårt det kan vara att hitta tid och ork till äventyr och långpromader i en hektisk vardag men kanske handlar det bara om att byta ut en timme framför TV:n mot en timme i skogen eller att gå upp 15 minuter tidigare för att hinna med några lekfulla intervaller mellan lyktstolpar på väg till hunddagis?

Att byta vanor tar tid så kanske räcker det med att följa ett av våra tips nedan. När det sitter kan ni kika på nästa. Varje steg räknas och det är viktigt att ni har roligt tillsammans. Tänk också alltid på att anpassa distans och tempo efter dina och hundens egna förutsättningar.

Tips 1 – Förläng den vanliga promenaden

Det är inget fel på rundan kring kvarteret men utmana gärna er själva genom att förlänga den några gånger i veckan. Det räcker gott med 15 minuter extra. Likaså gör det skillnad att gå rundan i motsatt riktning eller att stanna på lämplig plats och öva styrka genom att leka kurragömma och gömma lite hundgodis högt upp på en bänk eller i ett träd så att din hund måste resa sig på bakbenen. Det ger både styrka och balans.

Tips 2 – Promenera i kuperad terräng

Byt ut en av veckans promenader runt kvarteret mot en promenad i kuperad mark. Kan vara närliggande skog, park, inhägnad hundgård eller liknande. Det viktiga är att underlaget är varierat så att era rörelser utmanas både vad gäller balans, smidighet, kondition och styrka. Att kliva/hoppa över grenar, stenar och stubbar är fantastisk träning både för dig och för hunden. Likaså att gå upp- eller nerför samt springa mellan träd eller på små stigar.

Tips 3 – Ta med hunden på en cykeltur

Kanske kan du byta ut några av veckans bil- eller bussresor mot cykelturer? Det är perfekta tillfällen för hunden att röra på sig i alla gångarter, det vill säga skritt, trav och galopp. En cykeltur där ni tillsammans kommer upp i tempo är jättebra motion där hunden verkligen får trava ut i steget och sträcka ut i galopp. Om det blir en längre cykeltur (över två minuter) så rekommenderar vi travtempo blandat med kortare intervaller i galopp. Tänk också på säkerheten om ni cyklar i trafiken. Viktigt att hunden är van vid att springa på höger sida om dig och att ni är utrustade med lampor och reflexer när det är mörkt.

Tips 4 – Ta en annorlunda promenad

Byt ut ytterligare en av kvartersrundorna mot en promenad i intervallernas tecken. Tid och sträcka kan vara detsamma som vanligt men effekten blir en helt annan om ni varvar gångtempot med korta inslag av joggning och/eller sprint. Kanske finns det också en naturlig trappa eller backe i närheten av rundan? Där kan ni gå/springa upp och ner tillsammans för ökad puls och kondition.

Tips 5 – Följ med din hund på en joggingtur

Din hund vill garanterat springa av sig tillsammans dig. Ta tillfället i akt och låt dig inspireras av den rörelseglädjen. Koppla bort prestation, tidtagning och andra krav. Klä dig bekvämt och ge dig ut utan att fundera. Låt hunden leda och följ efter i det tempo som passar er. Börja försiktigt och öka hastighet och sträcka i takt med att ni känner er mogna för det.

Tips 6 – Pulsa i snö

Har ni lyxen av att bo där det finns snö på vintern så ger det utmärkta förutsättningar för rörelseglädje tillsammans. Se över din vecka och fundera på när du kan få till 15-30 minuters pulsträning i snön. Att leka och pulsa i snö är extra jobbigt eftersom den tvingar oss att göra större rörelser vilket innebär effektiv träning för både dig och din hund. Detsamma gäller förstås i sand och vatten på sommaren. Snön ger också fantastiska möjligheter till att gömma saker som din hund får leta efter. Din försvunna vante kan bli en rolig utmaning att nosa upp.

Tips 7 – Åk skidor med hunden

För vintersäsongen vill vi även lyfta fram skidturen. Den kräver förstås lite mer i form av utrustning så precis som vi betonade i inledningen av reportaget så är detta bara allmänna tips där ni själva väljer ut de alternativ som passar och fungerar för er. Det viktiga är att ni rör på er tillsammans.

Tänk också på att även om du själv varierar cykel, löpning och skidturer så riskerar motionen att bli exakt densamma för hunden som i alla dessa fall skrittar, travar eller galopperar vid sidan. Därför uppmanar vi till variation så att träningen blir allsidig och rolig för er båda.

Tips 8 – Cirkelträning inomhus

Ibland får man helt enkelt inte till någon utomhusaktivitet men låt inte det hindra dig från att följa i hundens lust till lek och rörelse. Träning inomhus erbjuder stor variation och har god effekt på hälsan. Skippa en av kvällens nyhetssändningar och följ våra tips nedan:

  • Ligg- och ståövning – hunden lägger sig ner och ställer sig upp medan du gör benböj eller utfall – 10 repetitioner x 2 omgångar.
  • Gå slalom mellan ben – hunden går slalom mellan dina ben – 10 st repetitioner och efteråt gör du 10 st armhävningar x 2 omgångar.
  • Ställa sig upp med framtassar på en stol eller pall – medan hunden övar på detta så gör du tåhävninar och står sedan på ett ben för bra balans – 10 repetitioner x 2 omgångar.
  • Kurragömma – du gömmer något som blir lite knöligt för hunden att leta efter. Så att den får kräla lågt eller resa sig högt. Att leta och söka ger positiva känslor i hunden. Bor ni i hus med trappor är det utmärkt att gömma saker på olika våningsplan. Medan hunden letar kan du göra situps – 10 repetitioner x 2 omgångar.

Glöm inte att ha skoj och att all rörelse gör skillnad och har stor betydelse även för vår mentala hälsa. Utgå ifrån hur mycket ni rör på er idag och lägg till och öka upp aktiviteterna så att de fungerar i just er vardag. Ha en rimlig ambitionsnivå och låt hundens rörelseglädje inspirera.

Vill du ha fler tips och råd så tveka inte att kontakta din närmaste Evidensiaklinik. Vi hjälper även till med individanpassad viktminskning och kostrådgivning för de hundar som är i behov av det.