Akutmottagning
Måndag - fredag kl. 08:00 - 19:00
Lördag - söndag kl. 09:00 - 16:00

Ring om möjligt innan ni åker in.

08 - 630 02 90

Akutmottagningen Täby Djursjukhus

Akutmottagningen på Täby Djursjukhus

Till akutmottagningen på Täby Djursjukhus kommer patienter som är mycket sjuka eller allvarligt skadade. Behovet av snabb vård är stort och ibland är tillståndet livshotande.

Idag: 08:00 ­- 20:30

08 - 630 02 90

Mån-fre kl. 07:30-20:30 | Lör-sön kl. 08:30-16:00

Mätslingan 18, 187 66 Täby
4.3
257 Recensioner

Akutmottagningen Täby Djursjukhus

Hur går arbetet på akutmottagningen till?

Det finns många olika symptom hos djuret som kan visa att det behöver akutvård. Om du kan svara på följande frågor när du ringer sjukhuset gällande ett akutärende blir det lättare för oss att hjälpa:

  • Djurets ålder, ras och kön
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur ser avföringen ut?
  • Förekommer kräkning?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Akutmottagningen Täby Djursjukhus

Triage - prioriteringsmetoden

Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först. 

Vi tillämpar triage för varje patient enligt en fyrgradig skala:

  1. Mycket kritiskt. Patienten dör utan omedelbar vård. Till exempel vid hjärtstillestånd, medvetslöshet, kramper och svår blödning.
  2. Kritiskt. Patienten behöver få vård inom 20 minuter. Svåra allergiska reaktioner, hög feber, förgiftning, instabila frakturer, ormbett, trauma med mera.
  3. Sjuk. Patienten behöver vård inom några timmar. Mindre allergiska reaktioner, skärsår utan stora blödningar, stabila frakturer, kräkning, diarré och liknande.
  4. Ej akut. Patienten tillstånd är stabilt men behöver vård inom 24 timmar, alternativt ny tid kan bokas till lämplig avdelning. Exempelvis vid kräkning, diarré, måttlig hälta, klofraktur eller lättare hudsår. 

På vår YouTube-kanal kan du se en film om triage

Väntetid

Exakt hur lång väntetiden blir är svårt att veta då det kan finnas sjukare djur som måste prioriteras. Vi ber om överseende med denna eventuella väntan när patienter med mildare skador och åkommor behöver låta patienter av kategori 1 och 2 gå före. Vi gör vårt bästa att informera löpande när väntetiden kortas eller förlängs. 

Inneliggande vård

Behöver patienten inneliggande vård över dagen får djuret stanna hos oss tills det är stabilt nog för utskrivning. Under den tiden får du kontinuerliga rapporter från oss om hälsoläget för ditt djur. 

Inför ditt besök på akutmottagningen

Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. Anmäl dig i receptionen innan du tar in ditt djur i huset om det har kräkningar, diarré, feber eller hosta. Finns risk för smitta tar vi in patienten i en separat ingång.

Viktiga saker att ha med och tänka på:

  • Ta med djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag och försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller placerat i bur

Vi som jobbar på akutmottagningen

På vår akutmottagning står vi redo att ta emot olycksfall och akut sjuka djur. Utbildad personal och avancerad utrustning gör att vi kan erbjuda högklassig vård och behandling för våra patienter.

Våra recensioner

5

Trevlig personal och en helt problemfri kastrering av veterinär Johannes. Stort tack!

5

Proffsigt bemötande, kunnig veterinär

5

Rekommenderas 100%

5

Världens bästa personal. Allihopa! Är evigt tacksam för allt dom har gjort för mig och min katt och att dom tog hand om min sjuka katt och verkligen gjorde allt för att han skulle bli frisk igen. Fick alltid komma in direkt och snabbt få hjälp. Tack vare veterinären fick vi Apelka utskrivet som gav min katt Teo några extra månader med bra livskvalitet. Tills han behövde åka in akut för att sedan remitteras till intensivvården på djursjukhuset Albano och efter 3 dagar somna in i min famn. Vi alla kämpade in i det sista och dom fick mig att inte förlora hoppet och bemötte mig och min katt Teo respektfullt med empati och proffesionellt hela vägen. Är evigt tacksam för att dom såg mig och min katt.

Baserat på recensioner från Google

Kliniken

  • Måndag
    08:00 ­- 20:30
  • Tisdag
    08:00 ­- 20:30
  • Första maj
    Stängt
  • Torsdag
    08:00 ­- 20:30
  • Fredag
    08:00 ­- 20:30
  • Lördag
    09:00 ­- 16:00
  • Söndag
    09:00 ­- 16:00

Akutvård

  • Måndag
    08:00 - 19:00
  • Tisdag
    08:00 - 19:00
  • Onsdag
    08:00 - 19:00
  • Torsdag
    08:00 - 19:00
  • Fredag
    08:00 - 19:00
  • Lördag
    09:00 - 16:00
  • Söndag
    09:00 - 16:00

Medarbetare

Sandra Fällman

Sandra F

Djursjukhuschef / Djurvårdare

Sofia Leijon

Sofia L

Leg. Djursjukskötare / Personalsamordnare

Cecilia Wandell

Cecilia

Reception / Butiksansvarig

Ili Davidsson

Ili

Leg. Djursjukskötare / Tand- och operationsansvarig

Våra medarbetare

Facebook inlägg