Inför besöket på Östersunds Djursjukhus

Inför besöket på Östersunds Djursjukhus

Här har vi samlat information som kan vara bra att veta inför ditt besök hos oss på Östersunds Djursjukhus Evidensia.

När du ringer veterinären med akut sjukt djur

När du ringer till oss angående ett akut sjukt djur är det bra om du kan svara på följande frågor:

  • Djurets ålder, ras och kön
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur är avföringen?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Akutvård

Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. 

Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först.

På vår YouTube-kanal kan du se en film om hur triage fungerar

Hitta till oss

Parkering

Du parkerar gratis på vår stora parkering utanför huvudentrén, infart via Körfältsvägen. Det finns även möjlighet att köra hela vägen fram till dörren vid väldigt akuta fall.

Klicka här för en vägbeskrivning

Med kollektivtrafik

Kommer du med kollektivtrafik är närmsta hållplats Körfältsvägen, stadsbuss 1 eller stadsbuss 24, de stannar precis utanför djursjukhuset. Det går även bra att kliva av på hållplats Lillänge som ligger på knappt 5 minuters promenadavstånd från djursjukhuset.

Frågor

Det är vanligt att ha frågor och funderingar inför ett veterinärbesök. Skriv gärna upp dina frågor och ta med till ditt bokade besök. Det är viktigt för oss att du lämnar kliniken välinformerad och med svar på alla dina frågor.

Inför operation

Ska ditt djur opereras ska du och ditt djur vara på plats kl. 07:45 på morgonen om din veterinär inte anger något annat. Patienterna tas därefter in i turordning så viss väntetid förekommer. Anmäl er i receptionen vid ankomst så vi vet att ni är på plats. Hemgång sker efter överenskommelse med din veterinär.  

På operationsdagen

  • Ditt djur ska vara fastande från kl. 00:00 samma dag, vatten kan du ha framme. Gäller ej kaniner, gnagare som aldrig ska fasta. Har du en valp eller en kortnosad hund, ring oss för rekommendation.
  • Ditt djur ska vara väl rastat på morgonen. 
  • Dagen före operationen ska din hund badas med schampo, gärna ett med klorhexidin vid ortopedisk kirurgi. Det är viktigt att ditt djur är ren och helt torr på operationsdagen. Katter är i regel betydligt renare än hundar och behöver därför inte badas. Tandpatienter behöver inte badas. 
  • Står ditt djur på någon medicin kan du i regel ge det som vanligt på morgonen. Är du osäker är du välkommen att ringa till oss för rådgivning alternativt ta med dig medicinen på morgonen för operationsdagen och hör med din veterinär då.

Uteblivet/sent avbokat besök

Vi tar ut en avgift vid uteblivet besök eller för avbokningar som sker senare än 24 timmar före den bokade tiden.

Viktiga saker att ha med och tänka på

  • Djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag och försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
  • Sällskapsdjurspass/EU-pass eller vaccinationsintyg
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma (Evidensia har samma journalsystem på alla våra kliniker)
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur

Anmäl dig i receptionen vid ankomst

Anmäl dig i receptionen vid ankomst oavsett om besöket är akut eller om du har en bokad tid. Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur. 

Minska risken för smittspridning!

Har ditt djur hosta, kräkning, diarré, feber, klåda eller något annat symptom som du misstänker kan smitta? Ring eller kom in och anmäl dig utan ditt djur, så får du mer information om var ni kan komma in tillsammans.

Separata väntrum för hund och katt

Katter är ofta mer påverkade av förändringar i vardagen än vad till exempel hundar är. För att göra det enklare för katter att må bra hos oss har vi separata väntrum för hund och katt.

Priser och kostnader för veterinärvård

När du och ditt djur söker vård hos oss kan du be oss om ett uppskattat pris för veterinärvården - och vad som kan påverka den - både före, under och efter besöket.

Inför besöket kan du titta på vår prislista. Om du inte hittar en prisuppgift på det du söker, tveka inte att kontakta oss på telefon för en preliminär prisuppgift.

Här kan du se vår prislista

Här kan du läsa mer om priser och kostnader för veterinärvård

Betalning

Den vanliga rutinen är att du betalar för ditt djur innan hemgång. Du kan betala med bank- och kreditkort (ej American Express) samt Klarna. Kliniken är kontantfri.

Direktreglering

Under kontorstid finns det möjligheter att direktreglera med försäkringsbolaget om du har ditt djur försäkrat.

  • Meddela kliniken/djursjukhuset att du vill direktreglera.
  • Du behöver ha med dig försäkringsnumret för din djurförsäkring.
  • Efter behandlingen kontaktar Evidensia försäkringsbolaget.
  • Du betalar självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av din försäkring till kliniken/djursjukhuset.

Ibland måste ditt försäkringsbolag säga nej till direktreglering. Det kan till exempel bero på:

  • Tidpunkten för veterinärbesöket; vissa försäkringsbolag har inte öppet på kvällar och helger.
  • Att veterinärbesöket inte ersätts enligt djurförsäkringens villkor.
  • Att din försäkring inte är betald.

När det inte går att direktreglera ska hela kostnaden för veterinärbesöket betalas till kliniken. Du ger sedan själv en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Väntetid

Dessvärre blir det ibland förseningar. Att beräkna hur lång tid varje besök kommer att ta är ofta väldigt svårt. Ibland har patienterna mer omfattande problem än vad som angetts vid tidsbokningen. Därför är det viktigt att du försöker beskriva ditt djurs symtom, så noggrant som möjligt när du bokar tid hos oss.

En del patienter behöver ges lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket också kan göra att besöket tar längre tid än beräknat.

Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss, och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.

Förbud mot fotografering och filmning utan tillstånd

Detta sjukhus är inte en offentlig plats. Därför behöver du tillstånd för att fotografera och filma i våra lokaler.

Förbudet finns för att värna om sekretessen och integriteten för anställda och besökare, samt ge den kliniska personalen ro att utföra sitt sjukvårdsarbete. Alla hos oss ska känna sig säkra på att de inte blir fotograferade eller filmade mot sin vilja. Bild- eller filmdokumentation av ett besök, en undersökning, bedömning eller behandling får enbart ske med vårt medgivande.

Undantag mot förbudet

Du får ta stillbilder på ditt djur under ert besök om dessa bilder inte innehåller andra djur eller personer. Samma villkor gäller för foton på dig själv, inga andra får synas utan att personerna eller djurägarna medgivit det personligen. Undantaget gäller endast stillbilder, inte film i någon form. Till film räknas även Facetime, Messengersamtal och liknande.

Inför HD/ED-röntgen

Vi är anslutna till Svenska Kennelklubbens e-tjänst SKK Röntgen. Om du ska röntga din hunds höft- och/eller armbågsleder för gradering enligt SKKs normer behöver du följa deras rutiner. Före bokning av röntgentid hos oss ska du först beställa avläsningen hos skk.se. Läs mer om hur du går till väga här. Välkommen att boka besöket hos oss efteråt.

Här kan du läsa mer om höftleds- och armbågsröntgen

Våra recensioner

5

Wir sind sehr zufrieden gewesen. Wir haben am gleichen Tag mit unserem Hund kommen können. Alle waren sehr nett und freundlich. Die behandelnde Tierärztin war auch sehr professionell, kompetent und freundlich. Die Testergebnisse haben wir auch noch am selben Tag erhalten und diese besprechen können. Die Praxis ist sehr sauber.

5

Tack för proffsigt bemötande under alla år som ni hjälpt mina hundar. Särskilt tack för er värme när de fick somna in.

5

Jag vill först säga att vi har haft jätte bra veterinärer djurskötare under tiden Ella var hos er och vi har blivit bra bemött. Efter 1 månads behandling och utredningar vad lilla Ella blivit sjuk i så fick vi ta beslut att låta hon somna in 30/ 4. En lång process och inget igentligen svar på varför hennes matstrupe blev så inflammerad så det inte gick att åtgärda. Hade hon ätit I sig något giftigt eller var det under narkosen hos er det gick fel. Vi får leva med att inte få svar och inte ha vår lilla valp Ella kvar. Men vi är tacksamma för det jobb ni gjorde för att Ella skulle bli frisk ändå.

4

Sehr nette Mitarbeiter, kompetente Ärzte. Preise sind leider extrem teuer, für Schweden aber normal.

Baserat på recensioner från Google

Våra öppettider

Övriga öppettider

Kliniken

  • Måndag
    Öppet dygnet runt
  • Tisdag
    Öppet dygnet runt
  • Onsdag
    Öppet dygnet runt
  • Torsdag
    Öppet dygnet runt
  • Fredag
    Öppet dygnet runt
  • Lördag
    Öppet dygnet runt
  • Söndag
    Öppet dygnet runt

Medarbetare

Mirja Karlsson

Djursjukhuschef

Mirja

Leg. Djursjukskötare

Anna Martinsson

Veterinärchef

Anna

Leg. Veterinär

Anniko Nydal

Anniko

Leg. Veterinär

Anna Snell

Anna

Leg. Veterinär

Våra medarbetare

Facebook inlägg