Akutmottagningen på Östersunds Djursjukhus

Akutmottagningen på Östersunds Djursjukhus

Akutmottagningen på Östersunds Djursjukhus Evidensia är öppet dygnet runt - årets alla dagar. Ring oss gärna och meddela att du är på väg!

Akutmottagningen

Till akutmottagningen på Östersunds Djursjukhus Evidensia kommer patienter som är mycket sjuka eller allvarligt skadade. Behovet av snabb vård är stort och ibland är tillståndet livshotande. 

Hur går arbetet på akutmottagningen till?

Det finns många olika symptom hos djuret som kan visa att det behöver akutvård. Om du kan svara på följande frågor när du ringer kliniken/sjukhuset gällande ett akutärende blir det lättare för oss att hjälpa:

  • Djurets ålder, ras och kön
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur ser avföringen ut?
  • Förekommer kräkning?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Triage - prioriteringsmetoden

Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först. 

Vi tillämpar triage för varje patient enligt en fyrgradig skala:

  1. Mycket kritiskt. Patienten dör utan omedelbar vård. Till exempel vid hjärtstillestånd, medvetslöshet, kramper och svår blödning.
  2. Kritiskt. Patienten behöver få vård inom 20 minuter. Svåra allergiska reaktioner, hög feber, förgiftning, instabila frakturer, ormbett, trauma med mera.
  3. Sjuk. Patienten behöver vård inom några timmar. Mindre allergiska reaktioner, skärsår utan stora blödningar, stabila frakturer, kräkning/diarré och liknande.
  4. Ej akut. Patienten tillstånd är stabilt men behöver vård inom 24 timmar/alternativt ny tid kan bokas till lämplig avdelning. Exempelvis vid kräkning/diarré, måttlig hälta, klofraktur eller lättare hudsår. 

På vår YouTube-kanal kan du se en film om triage

Väntetid

Exakt hur lång väntetiden blir är svårt att veta då det kan finnas sjukare djur som måste prioriteras. Vi ber om överseende med denna eventuella väntan när patienter med mildare skador och åkommor behöver låta högre prioriterade patienter gå före. Vi gör vårt bästa att informera löpande när väntetiden kortas eller förlängs. 

Inneliggande vård

Behöver patienten inneliggande vård över dagen/natten får djuret stanna hos oss tills det är stabilt nog för utskrivning. Under den tiden får du kontinuerliga rapporter från oss om hälsoläget för ditt djur.

Inför ditt besök på akutmottagningen

Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. Anmäl dig i receptionen innan du tar in ditt djur i huset om det har kräkningar, diarré, feber eller hosta. Finns risk för smitta tar vi in patienten i en separat ingång.

Viktiga saker att ha med och tänka på:

  • Ta med djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag/försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller placerat i bur

Vi som jobbar på akutmottagningen

På vår akutmottagning står vi redo att ta emot olycksfall och akut sjuka djur. Utbildad personal och avancerad utrustning gör att vi kan erbjuda högklassig vård och behandling för våra patienter.

Våra recensioner

5

Tack för proffsigt bemötande under alla år som ni hjälpt mina hundar. Särskilt tack för er värme när de fick somna in.

5

Jag vill först säga att vi har haft jätte bra veterinärer djurskötare under tiden Ella var hos er och vi har blivit bra bemött. Efter 1 månads behandling och utredningar vad lilla Ella blivit sjuk i så fick vi ta beslut att låta hon somna in 30/ 4. En lång process och inget igentligen svar på varför hennes matstrupe blev så inflammerad så det inte gick att åtgärda. Hade hon ätit I sig något giftigt eller var det under narkosen hos er det gick fel. Vi får leva med att inte få svar och inte ha vår lilla valp Ella kvar. Men vi är tacksamma för det jobb ni gjorde för att Ella skulle bli frisk ändå.

4

Sehr nette Mitarbeiter, kompetente Ärzte. Preise sind leider extrem teuer, für Schweden aber normal.

5

Fantastisk vård för min sjuka valp som ätit giftsvamp

Baserat på recensioner från Google

Våra öppettider

Övriga öppettider

Kliniken

  • Måndag
    Öppet dygnet runt
  • Tisdag
    Öppet dygnet runt
  • Onsdag
    Öppet dygnet runt
  • Torsdag
    Öppet dygnet runt
  • Fredag
    Öppet dygnet runt
  • Lördag
    Öppet dygnet runt
  • Söndag
    Öppet dygnet runt

Medarbetare

Mirja Karlsson

Djursjukhuschef

Mirja

Leg. Djursjukskötare

Anna Martinsson

Veterinärchef

Anna

Leg. Veterinär

Anniko Nydal

Anniko

Leg. Veterinär

Anna Snell

Anna

Leg. Veterinär

Våra medarbetare

Facebook inlägg