Inför besöket på Valla Djursjukhus Linköping

Inför besöket på Valla Djursjukhus Linköping

Undvik parfym vid besök hos oss

Vi ber vänligen våra besökare att avstå från att använda parfym vid sitt besök, då flera av våra medarbetare är känsliga och kan bli sjuka av starka dofter.

När du ringer veterinären

När du ringer till oss angående ett sjukt djur är det bra om du kan svara på följande frågor:

  • Djurets ålder, ras och kön (om tik; när var senaste löp?)
  • Vilka symtom har ditt djur och hur länge har djuret haft dem?
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber? Det räcker inte med att känna på nosen, ta gärna en temp.
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur är avföringen?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Akutvård

Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. Vi har även ett antal onlinebokningsbara akuttider varje dag. 

Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först.

Här kan du läsa mer om vår akutmottagning

På vår YouTube-kanal kan du se en film om hur triage fungerar

Tidsbokning

För att boka tid kan du antingen ringa oss eller boka online, antingen på vår hemsida eller i Evidensia-appen.

Boka tid online på vår hemsida här

Ladda ner Evidensia-appen här

Uteblivet/sent avbokat besök

Vi tar ut en avgift vid uteblivet besök eller för avbokningar som sker senare än 24 timmar före den bokade tiden.

Viktiga saker att ha med och tänka på

  • Djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag och försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
  • Sällskapsdjurspass/EU-pass eller vaccinationsintyg
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma (Evidensia har samma journalsystem på alla våra kliniker)
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur

Snabbare och smidigare ankomstregistrering med Evidensia-appen

Ladda ner och skapa en profil i Evidensia-appen alternativt uppdatera din redan befintliga profil så går ankomstregistreringen hos oss snabbare och smidigare.

Ladda ner Evidensia-appen här

Anmäl dig i receptionen vid ankomst

Anmäl dig i receptionen vid ankomst oavsett om besöket är akut eller om du har en bokad tid. Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur.

Minska risken för smittspridning!

Har ditt djur hosta, kräkning, diarré, feber, klåda eller något annat symptom som du misstänker kan smitta? Ring eller kom in och anmäl dig utan ditt djur, så får du mer information om var ni kan komma in tillsammans.

Priser och kostnader för veterinärvård

När du och ditt djur söker vård hos oss kan du be oss om ett uppskattat pris för veterinärvården - och vad som kan påverka den - både före, under och efter besöket.

Inför besöket kan du titta på vår prislista. Om du inte hittar en prisuppgift på det du söker, tveka inte att kontakta oss på telefon för en preliminär prisuppgift.

Här kan du se vår prislista

Här kan du läsa mer om priser och kostnader för veterinärvård

Betalning

Du kan betala med bank- och kreditkort (ej American Express) samt Klarna. Kliniken är kontantfri. Vi fakturerar inte, betalning sker på plats vid Ert besök.

Direktreglering

Under ditt försäkringsbolags öppet-tider finns det möjlighet att vi direktreglerar med dem om du har ditt djur försäkrat. Detta sker mot en administrativ kostnad.

  • Meddela kliniken/djursjukhuset att du vill direktreglera.
  • Du behöver ha med dig försäkringsnumret för din djurförsäkring.
  • Efter behandlingen kontaktar Evidensia försäkringsbolaget.
  • Du betalar självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av din försäkring till kliniken/djursjukhuset.

Ibland måste ditt försäkringsbolag säga nej till direktreglering. Det kan till exempel bero på:

  • Tidpunkten för veterinärbesöket; vissa försäkringsbolag har inte öppet på kvällar och helger.
  • Att veterinärbesöket inte ersätts enligt djurförsäkringens villkor.
  • Att din försäkrings inte är betald.

När det inte går att direktreglera ska hela kostnaden för veterinärbesöket betalas till kliniken. Du ger sedan själv en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Frågor

Det är vanligt att ha frågor och funderingar inför ett veterinärbesök. Skriv gärna upp dina frågor och ta med till ditt bokade besök. Det är viktigt för oss att du lämnar kliniken välinformerad och med svar på alla dina frågor.

Väntetid

Dessvärre blir det ibland förseningar. Anledningen till detta kan exempelvis vara att det kommer in akuta sjukdomsfall som måste behandlas direkt. 

Att beräkna hur lång tid varje besök kommer att ta är ofta väldigt svårt. Ibland har patienterna mer omfattande problem än vad som angetts vid tidsbokningen. Därför är det viktigt att du försöker beskriva ditt djurs symtom, så noggrant som möjligt när du bokar tid hos oss.

En del patienter behöver ges lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket också kan göra att besöket tar längre tid än beräknat.

Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss, och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.

Förbud mot fotografering och filmning utan tillstånd

Denna klinik/detta sjukhus är inte en offentlig plats. Därför behöver du tillstånd för att fotografera och filma i våra lokaler.

Förbudet finns för att värna om sekretessen och integriteten för anställda och besökare, samt ge den kliniska personalen ro att utföra sitt sjukvårdsarbete. Alla hos oss ska känna sig säkra på att de inte blir fotograferade eller filmade mot sin vilja. Bild- eller filmdokumentation av ett besök, en undersökning, bedömning eller behandling får enbart ske med vårt medgivande.

Undantag mot förbudet

Du får ta stillbilder på ditt djur under ert besök om dessa bilder inte innehåller andra djur eller personer. Samma villkor gäller för foton på dig själv, inga andra får synas utan att personerna eller djurägarna medgivit det personligen. Undantaget gäller endast stillbilder, inte film i någon form. Till film räknas även Facetime, Messengersamtal och liknande.

Inför operation

Som djurägare är det en del saker du kan hjälpa oss med för att förbereda ditt djur inför en operation. Du kommer att få utförliga instruktioner från oss i samband med bokningen av operationen. Det är mycket viktigt att du följer dessa instruktioner noga!

Våra öppettider

Telefon Alla dagar 07:00-23:00.
Endast akuta samtal vardagar efter 17:00 samt helgdagar.
Helgdagar och andra öppettider

Kliniken

  • Måndag
    07:30 ­- 23:00
  • Tisdag
    07:30 ­- 23:00
  • Onsdag
    07:30 ­- 23:00
  • Torsdag
    07:30 ­- 23:00
  • Fredag
    07:30 ­- 23:00
  • Lördag
    07:30 ­- 23:00
  • Söndag
    07:30 ­- 23:00

Telefoni

Endast akuta samtal vardagar efter 17:00 samt helgdagar.
  • Måndag
    07:00 - 23:00
  • Tisdag
    07:00 - 23:00
  • Onsdag
    07:00 - 23:00
  • Torsdag
    07:00 - 23:00
  • Fredag
    07:00 - 23:00
  • Lördag
    07:00 - 23:00
  • Söndag
    07:00 - 23:00

Butiken

  • Måndag
    07:30 - 20:00
  • Tisdag
    07:30 - 20:00
  • Onsdag
    07:30 - 20:00
  • Torsdag
    07:30 - 20:00
  • Fredag
    07:30 - 20:00
  • Lördag
    09:00 - 18:00
  • Söndag
    09:00 - 18:00

Medarbetare

Alexandra Asp

Kandidatexamen i social omsorg

Alexandra

Djursjukhuschef

Alexandra Millerud

Alexandra

Djurvårdare nivå 3

Amalie Klitgaard Jensen

Amalie

Leg. Veterinär

Amanda Avinder

Amanda

Leg. Djursjukskötare

Våra medarbetare

Våra recensioner

5

Duktiga vet o djurvårdare

5

Bra och proffesionellt bemötande. Vi ägnade våran söndag åt att försöka hitta en mottagning för våran akut sjuka hund. Mottagning efter mottagning hänvisade vidare och till slut landade vi här. Initialt fick vi höra att det var fullt, men att vi kunde vända oss till en annan klinik, och att vi skulle få hjälp trots att det var fullt om den andra kliniken inte kunde hjälpa oss. Det var en självklarhet att vi skulle få hjälp och redan här blev det uppenbart att det var fråga om människor vars hjärtan brinner för djur och deras välmående.Vi blev mötta i dörren och sköterskor, djurvårdare och veterinärer omgav oss under dagen med optimalt bemötande. Samtliga var kunniga och informerade oss hela tiden. Efter överläggande konstaterade vi att den enda lämpliga utgången var att låta våran kära familjemedlem somna in. Ett tufft beslut som genom hela dagen behandlas som så. Vårdarna respekterade att vi behövde betänketid och senare att vi behövde tid för att ta farväl. Vårdarna betonade att det var vi som styrde vården men gav goda råd och betänkanden som bidrog till att vi kunde fatta detta mycket svåra beslut.Vårdarna träffade oss i ett mycket känsligt läge och behandlade oss med exakt den försiktighet och aktsamhet som stunden krävde. Bortsett från att några vårdare misskönade hunden vid några tillfällen var vården (för hunden och ledsna ägare) perfekt.Vi är alla överens om att vi önskar att vi träffat dessa fantastiska människor under trevligare omständigheter för att kunna visa våran enorma tacksamhet. Stort tack till er som gav oss chansen ett värdigt farväl, och våran hund ett värdigt avslut.

5

Vår lilla hund har fått epilepsi, och vi har fått otroligt bra hjälp av vet. Emma Norlander. Hon har ordnat tid till strömsholm för magnetröntgen, ställt in medicindoser, ordnat tider för provtagning och vi har kunnat få hjälp o hållit kontakt via mail.Vi är så nöjda.Normans

5

Bra o tydlig information samt väl informerad om vad som blev bäst för vår fina Nellie. Väl omhändertagen o bra stöd till oss vid utskrivning. Tack för bra vård!

Baserat på recensioner från Google

Facebook inlägg