Akutmottagningen på Valla Djursjukhus i Linköping

Akutmottagningen på Valla Djursjukhus i Linköping

Inför ditt besök på akutmottagningen  

Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda inför din ankomst. Ibland finns även onlinetider för akutbokningar ute på vår hemsida och i Evidensia-appen.

Det finns många olika symptom som kan visa att djuret är i behov av akutvård. När du kontaktar oss angående ett akut sjukt djur så finns det frågor vi kan komma att ställa, som vi vill att ni har koll på: 

  • Ditt djurs ålder, ras och kön 
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängig/nere eller orolig? 
  • Har djuret feber? (temperatur mäts rektalt för så korrekt resultat som möjligt) 
  • Hur är andningen? 
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta. 
  • När kissade ditt djur senast? 
  • Hur ser avföringen ut? 
  • Förekommer kräkning? 
  • Äter och dricker ditt djur normalt? 
  • Har ditt djur några sjukdomar?
  • Står ditt djur på några mediciner?

Anmäl dig i receptionen vid ankomst. 
Anmäl ankomst utan ert djur om det har kräkningar, diarré, feber eller hosta. Vid risk för smitta tar vi in patienten via en separat ingång. 

Hur går arbetet på akutmottagningen till?  

Vid ankomsten till akutmottagningen görs en första bedömning som kallas triage. Detta innebär att sköterskan tar en första koll, ställer ett par basala frågor och således bedömer i vilken ordning ditt djur behöver hjälp jämfört med andra patienter på plats.  

Hur långa väntetider som uppstår på akuten är svårt att förutspå då det hela tiden kan komma patienter i större behov av akutvård än ditt djur är. Vi gör vårt bästa för att informera er löpande gällande prognos för väntetider.

På akuten avgörs bland annat om ditt djur behöver stanna hos oss för vidare vård eller är stabilt nog för vidare vård i hemmet. 

Viktiga saker att ha med och tänka på: 

  • Ta med djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag/försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd.
  • Om du varit hos andra kliniker utanför Evidensia önskar vi att du kontaktar dem så de kan skicka ditt djurs journalanteckningar till oss. 
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller placerat i bur.

Våra öppettider

Telefon Alla dagar 07:00-23:00.
Endast akuta samtal vardagar efter 17:00 samt helgdagar.
Helgdagar och andra öppettider

Kliniken

  • Måndag
    07:30 ­- 23:00
  • Tisdag
    07:30 ­- 23:00
  • Onsdag
    07:30 ­- 23:00
  • Torsdag
    07:30 ­- 23:00
  • Fredag
    07:30 ­- 23:00
  • Lördag
    07:30 ­- 23:00
  • Söndag
    07:30 ­- 23:00

Telefoni

Endast akuta samtal vardagar efter 17:00 samt helgdagar.
  • Måndag
    07:00 - 23:00
  • Tisdag
    07:00 - 23:00
  • Onsdag
    07:00 - 23:00
  • Torsdag
    07:00 - 23:00
  • Fredag
    07:00 - 23:00
  • Lördag
    07:00 - 23:00
  • Söndag
    07:00 - 23:00

Butiken

  • Måndag
    07:30 - 20:00
  • Tisdag
    07:30 - 20:00
  • Onsdag
    07:30 - 20:00
  • Torsdag
    07:30 - 20:00
  • Fredag
    07:30 - 20:00
  • Lördag
    09:00 - 18:00
  • Söndag
    09:00 - 18:00

Medarbetare

Alexandra Asp

Kandidatexamen i social omsorg

Alexandra

Djursjukhuschef

Alexandra Millerud

Alexandra

Djurvårdare nivå 3

Amalie Klitgaard Jensen

Amalie

Leg. Veterinär

Amanda Avinder

Amanda

Leg. Djursjukskötare

Våra medarbetare

Våra recensioner

5

Duktiga vet o djurvårdare

5

Bra och proffesionellt bemötande. Vi ägnade våran söndag åt att försöka hitta en mottagning för våran akut sjuka hund. Mottagning efter mottagning hänvisade vidare och till slut landade vi här. Initialt fick vi höra att det var fullt, men att vi kunde vända oss till en annan klinik, och att vi skulle få hjälp trots att det var fullt om den andra kliniken inte kunde hjälpa oss. Det var en självklarhet att vi skulle få hjälp och redan här blev det uppenbart att det var fråga om människor vars hjärtan brinner för djur och deras välmående.Vi blev mötta i dörren och sköterskor, djurvårdare och veterinärer omgav oss under dagen med optimalt bemötande. Samtliga var kunniga och informerade oss hela tiden. Efter överläggande konstaterade vi att den enda lämpliga utgången var att låta våran kära familjemedlem somna in. Ett tufft beslut som genom hela dagen behandlas som så. Vårdarna respekterade att vi behövde betänketid och senare att vi behövde tid för att ta farväl. Vårdarna betonade att det var vi som styrde vården men gav goda råd och betänkanden som bidrog till att vi kunde fatta detta mycket svåra beslut.Vårdarna träffade oss i ett mycket känsligt läge och behandlade oss med exakt den försiktighet och aktsamhet som stunden krävde. Bortsett från att några vårdare misskönade hunden vid några tillfällen var vården (för hunden och ledsna ägare) perfekt.Vi är alla överens om att vi önskar att vi träffat dessa fantastiska människor under trevligare omständigheter för att kunna visa våran enorma tacksamhet. Stort tack till er som gav oss chansen ett värdigt farväl, och våran hund ett värdigt avslut.

5

Vår lilla hund har fått epilepsi, och vi har fått otroligt bra hjälp av vet. Emma Norlander. Hon har ordnat tid till strömsholm för magnetröntgen, ställt in medicindoser, ordnat tider för provtagning och vi har kunnat få hjälp o hållit kontakt via mail.Vi är så nöjda.Normans

5

Bra o tydlig information samt väl informerad om vad som blev bäst för vår fina Nellie. Väl omhändertagen o bra stöd till oss vid utskrivning. Tack för bra vård!

Baserat på recensioner från Google

Facebook inlägg