
Akutmottagningen på Valla Djursjukhus i Linköping
Till akutmottagningen hos oss på Valla kommer patienter som är akut sjuka eller skadade och inte kan vänta till nästkommande dag. Ring oss gärna och meddela att du är på väg! 013-31 54 40
Idag: 07:30 - 23:00
Akut öppettider
Endast akuta samtal vardagar efter 17:00 samt helgdagar.
Inför ditt besök på akutmottagningen
Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda inför din ankomst. Ibland finns även onlinetider för akutbokningar ute på vår hemsida och i Evidensia-appen.
Det finns många olika symptom som kan visa att djuret är i behov av akutvård. När du kontaktar oss angående ett akut sjukt djur så finns det frågor vi kan komma att ställa, som vi vill att ni har koll på:
- Ditt djurs ålder, ras och kön
- Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängig/nere eller orolig?
- Har djuret feber? (temperatur mäts rektalt för så korrekt resultat som möjligt)
- Hur är andningen?
- Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
- När kissade ditt djur senast?
- Hur ser avföringen ut?
- Förekommer kräkning?
- Äter och dricker ditt djur normalt?
- Har ditt djur några sjukdomar?
- Står ditt djur på några mediciner?
Anmäl dig i receptionen vid ankomst.
Anmäl ankomst utan ert djur om det har kräkningar, diarré, feber eller hosta. Vid risk för smitta tar vi in patienten via en separat ingång.
Hur går arbetet på akutmottagningen till?
Vid ankomsten till akutmottagningen görs en första bedömning som kallas triage. Detta innebär att sköterskan tar en första koll, ställer ett par basala frågor och således bedömer i vilken ordning ditt djur behöver hjälp jämfört med andra patienter på plats.
Hur långa väntetider som uppstår på akuten är svårt att förutspå då det hela tiden kan komma patienter i större behov av akutvård än ditt djur är. Vi gör vårt bästa för att informera er löpande gällande prognos för väntetider.
På akuten avgörs bland annat om ditt djur behöver stanna hos oss för vidare vård eller är stabilt nog för vidare vård i hemmet.
Viktiga saker att ha med och tänka på:
- Ta med djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag/försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd.
- Om du varit hos andra kliniker utanför Evidensia önskar vi att du kontaktar dem så de kan skicka ditt djurs journalanteckningar till oss.
- Ha alltid ditt djur kopplat eller placerat i bur.
Våra öppettider
Endast akuta samtal vardagar efter 17:00 samt helgdagar.
Kliniken
-
Måndag07:30 - 23:00
-
Tisdag07:30 - 23:00
-
Onsdag07:30 - 23:00
-
Torsdag07:30 - 23:00
-
Fredag07:30 - 23:00
-
Lördag07:30 - 23:00
-
Söndag07:30 - 23:00
Telefoni
-
Måndag07:00 - 23:00
-
Tisdag07:00 - 23:00
-
Onsdag07:00 - 23:00
-
Torsdag07:00 - 23:00
-
Fredag07:00 - 23:00
-
Lördag07:00 - 23:00
-
Söndag07:00 - 23:00
Butiken
-
Måndag07:30 - 20:00
-
Tisdag07:30 - 20:00
-
Onsdag07:30 - 20:00
-
Torsdag07:30 - 20:00
-
Fredag07:30 - 20:00
-
Lördag09:00 - 18:00
-
Söndag09:00 - 18:00
Medarbetare

Kandidatexamen i social omsorg
Alexandra
Djursjukhuschef

Alexandra
Djurvårdare nivå 3

Amalie
Leg. Veterinär

Amanda
Leg. Djursjukskötare
Våra recensioner
5
Väldigt fint och härligt bemötande. Tog väl hand om vår katt så att han inte skulle vara rädd och han fick den hjälp han behövde.
5
Kom in med katt akut och fick hjälp jättesnabbt. Mycket trevlig personal.
5
Vaccination, id-märkning och pass för min katt. Hela processen från bokning till besök var smidigt och gick felfritt. Mycket trevligt bemötande från personal.
5
Har en katt med HCM som är patient här. Vi har fått ett mycket bra, professionellt och empatiskt bemötande av veterinär Mikael Svensson. Mycket tacksam för hur han hjälper vår Aslan med undersökningar och medicin. 😻