Årets bästa dagar! 20% rabatt på allt i butiken Evidensia-dagarna 25-28/4.
Inför besöket på Örgryte Veterinärklinik

Inför besöket på Örgryte Veterinärklinik

Här hittar du goda råd och praktisk information inför ditt besök hos oss på Örgryte Veterinärklinik Evidensia.

Idag: 08:00 ­- 17:00

Inför besöket

När ditt djur ska till veterinären kan det finnas många funderingar och frågor. Vi uppmanar dig som djurägare att skriva ner dina funderingar innan ditt besök. Detta gör att du känner att du går från oss med tydlig information och svar på dina frågor - och det är viktigt för oss.

När du ringer till oss angående ett sjukt djur är det bra om du kan svara på följande frågor:

  • Djurets ålder, ras och kön.
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur är avföringen?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?
  • Har djuret haft problem med detta förut?

Akutvård

Vi erbjuder akuttider varje dag i mån av tid. Ring oss alltid innan!

Vid akuta fall på kvällar/helger - ring ett öppet djursjukhus. Vi har ett nära samarbete med Göteborgs Djursjukhus Evidensia. Ring alltid innan besöket på  031-21 40 40

Tidsbokning

För att boka tid kan du antingen ringa oss eller boka online, antingen på vår hemsida eller i Evidensia-appen.

Boka tid online på vår hemsida

Ladda ner Evidensia-appen här

Uteblivet/sent avbokat besök

Vi tar ut en avgift vid uteblivet besök eller för avbokningar som sker senare än 24 timmar före den bokade tiden.

Viktiga saker att ha med och tänka på

  • Djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag och försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd.
  • Sällskapsdjurspass/EU-pass eller vaccinationsintyg
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma (Evidensia har samma journalsystem på alla våra kliniker)
  • Ha alltid ditt djur i kort koppel eller i bur.

Hitta till oss

Med bil: Ingeborgsgatan 6, 416 59 Göteborg. 
Vi har två gratis kundparkeringsplatser utanför kliniken, kundparkering i garaget och man kan även stå gratis i 30 min på gatan.

Med kollektivtrafik: Buss 60 till Ingeborgsgatan, stannar ca 50 meter från klinikentrén.

Klicka här för en vägbeskrivning

Anmäl dig i receptionen vid ankomst

Anmäl dig i receptionen vid ankomst, oavsett om besöket är akut eller om du har en bokad tid. Ha alltid ditt djur i kort koppel eller i bur.

Minska risken för smittspridning!

Har ditt djur hosta, kräkning, diarré, feber, klåda eller något annat symptom som du misstänker kan smitta? Kom in och anmäl dig utan ditt djur, så får du mer information om var och när ni kan komma in tillsammans.

Separata väntrum för hund och katt

Katter är ofta mer påverkade av förändringar i vardagen än vad till exempel hundar är. För att göra det enklare för katter att må bra hos oss har vi separata väntrum och undersökningsrum för hund och katt.

Priser och kostnader för veterinärvård

När du och ditt djur söker vård hos oss kan du be oss om ett uppskattat pris för veterinärvården - och vad som kan påverka den - både före, under och efter besöket.

Inför besöket kan du titta på vår prislista. Om du inte hittar en prisuppgift på det du söker, tveka inte att kontakta oss på telefon för en preliminär prisuppgift.

Här kan du se vår prislista

Här kan du läsa mer om priser och kostnader för veterinärvård

Betalning

Den vanliga rutinen är att du betalar för ditt djur innan hemgång. Du kan betala med bank- och kreditkort (ej American Express) samt Klarna. Kliniken är kontantfri.

Direktreglering

Under kontorstid finns det möjligheter att direktreglera med försäkringsbolaget om du har ditt djur försäkrat.

  • Meddela kliniken/djursjukhuset att du vill direktreglera.
  • Du behöver ha med dig försäkringsnumret för din djurförsäkring.
  • Efter behandlingen kontaktar Evidensia försäkringsbolaget.
  • Du betalar självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av din försäkring till kliniken/djursjukhuset.

Ibland måste ditt försäkringsbolag säga nej till direktreglering. Det kan till exempel bero på:

  • Tidpunkten för veterinärbesöket; vissa försäkringsbolag har inte öppet på kvällar och helger.
  • Att veterinärbesöket inte ersätts enligt djurförsäkringens villkor.
  • Att din försäkrings inte är betald.

När det inte går att direktreglera ska hela kostnaden för veterinärbesöket betalas till kliniken. Du ger sedan själv en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Väntetid

Dessvärre blir det ibland förseningar. Anledningen till detta kan exempelvis vara att det kommer in akuta sjukdomsfall som måste behandlas direkt. Vi försöker sätta av tider till akutpatienter, men vid hög belastning kan det ändå drabba tidsbokade patienter. 

Att beräkna hur lång tid varje besök kommer att ta är ofta väldigt svårt. Ibland har patienterna mer omfattande problem än vad som angetts vid tidsbokningen. Därför är det viktigt att du försöker beskriva ditt djurs symtom, så noggrant som möjligt när du bokar tid hos oss.

En del patienter behöver ges lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket också kan göra att besöket tar längre tid än beräknat.

Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss, och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.

Förbud mot fotografering och filmning utan tillstånd

Denna klinik/detta sjukhus är inte en offentlig plats. Därför behöver du tillstånd för att fotografera och filma i våra lokaler.

Förbudet finns för att värna om sekretessen och integriteten för anställda och besökare, samt ge den kliniska personalen ro att utföra sitt sjukvårdsarbete. Alla hos oss ska känna sig säkra på att de inte blir fotograferade eller filmade mot sin vilja. Bild- eller filmdokumentation av ett besök, en undersökning, bedömning eller behandling får enbart ske med vårt medgivande.

Undantag mot förbudet

Du får ta stillbilder på ditt djur under ert besök om dessa bilder inte innehåller andra djur eller personer. Samma villkor gäller för foton på dig själv, inga andra får synas utan att personerna eller djurägarna medgivit det personligen. Undantaget gäller endast stillbilder, inte film i någon form. Till film räknas även Facetime, Messengersamtal och liknande.

Inför operation

Inför en planerad operation är det bra om du, som djurägare, förbereder ditt djur på bästa sätt.

  • Ditt djur behöver vara fastande från kl 00:00 kvällen innan inför narkosen - men kan ha fri tillgång på vatten hela natten.
  • Din hund ska vara ordentligt rastad innan besöket!
  • Äter ditt djur någon medicin, kolla med sköterskan eller veterinären om medicinen kan intas eller bör undvikas före operationen. Det är viktigt att du informerar oss om ditt djurs all eventuell medicinering.
  • Hygien är A och O vid all kirurgi. En ordentlig dusch är därför nödvändig inför operationsdagen. Vi rekommenderar att Ni använder ett Klorhexidin-schampo som finns att köpa i receptionen.

Våra recensioner

5

Var inne för årlig vaccination av hund. Trevligt och enkelt. Fick även svar på alla andra små funderingar jag har haft! Kommer tillbaka nästa år.

5

Fantastiskt bemötande, så nöjd varenda gång, ni är bäst .

5

Ett personligt bemötande och ett jättefint handlag med de kattungar jag vaccinerat, chippat och skaffat pass till.För mig som bor centralt är det GULD med busshållsplatsen precis utanför. Inget meck med att leta p-plats utan buss 60 raka vägen. Bra sortiment på kattmat. Kattväntrum.Brasklapp för att jag inte behövt söka pga sjukdom/skador så där vet jag inte - men för friskvård är det två tummar upp!

5

Skulle ta farväl av min älskade katt och blev så respektfullt och fint bemötta av en fantastisk, vänlig och förstående veterinär, Marika och Rebecca som förklarade allt som skulle hända, gav oss den tid vi behövde i ett fint rum, där han låg på en blå soffa. De såg till att den sista timmen med Polo blev en sån fin och minnesvärd stund i all ledsamhet. Tacksamhet från matte

Baserat på recensioner från Google

Kliniken

  • Måndag
    08:00 ­- 17:00
  • Tisdag
    08:00 ­- 17:00
  • Första maj
    Stängt
  • Torsdag
    08:00 ­- 17:00
  • Fredag
    08:00 ­- 17:00
  • Lördag
    Stängt
  • Söndag
    Stängt

Medarbetare

Fredrik Lindgren

Röntgen/Anestesi

Fredrik

Leg. Djursjukskötare

Maria Malmhäll

Tand/Kirurgi/Ultraljud

Maria

Leg. Veterinär

Marika Erkkilä

Poliklinik

Marika

Leg. Veterinär

Katarina Gillgren

Poliklinik

Katarina

Chefsveterinär / Leg. Veterinär

Våra medarbetare

Facebook inlägg