Inför besöket på Djurkliniken Mölndal

Inför besöket på Djurkliniken Mölndal

Här har vi samlat information som kan vara bra att veta inför ditt besök hos oss på Evidensia Djurkliniken Mölndal.

När du ringer veterinären

När du ringer till oss angående ett sjukt djur är det bra om du kan svara på följande frågor:

  • Djurets ålder, ras och kön
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur är avföringen?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Akutvård

Vi tar emot akuta fall i mån av tid. Ring oss alltid innan.

Tidsbokning

För att boka tid kan du antingen ringa oss eller boka online, antingen på vår hemsida eller i Evidensia-appen.

Boka tid online på vår hemsida här

Ladda ner Evidensia-appen här

Uteblivet/sent avbokat besök

Vi tar ut en avgift vid uteblivet besök eller för avbokningar som sker senare än 24 timmar före den bokade tiden.

Viktiga saker att ha med och tänka på

  • Djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag och försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
  • Sällskapsdjurspass/EU-pass eller vaccinationsintyg
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma (Evidensia har samma journalsystem på alla våra kliniker)
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur

Hitta till oss

Med bil: Klicka här för en vägbeskrivning till oss 

Med kollektivtrafik: Buss 25 och 753 stannar på hållplats ”Fässbergs äldreboende” och sedan är det gångavstånd till kliniken därifrån.

Inför besöket på Djurkliniken Mölndal

Anmäl dig i receptionen vid ankomst

Anmäl dig i receptionen vid ankomst oavsett om besöket är akut eller om du har en bokad tid. Ha alltid ditt djur kopplat eller i bur.

Minska risken för smittspridning!

Har ditt djur hosta, kräkning, diarré, feber, klåda eller något annat symptom som du misstänker kan smitta? Ring eller kom in och anmäl dig utan ditt djur, så får du mer information om var ni kan komma in tillsammans.

Väntrum hund Djurkliniken Mölndal

Väntrummet för hund.

Väntrum katt Djurkliniken Mölndal

Väntrummet för katt.

Separata väntrum för hund och katt

Katter är ofta mer påverkade av förändringar i vardagen än vad till exempel hundar är. För att göra det enklare för katter att må bra hos oss har vi separata väntrum för hund och katt.

Betalning

Den vanliga rutinen är att du betalar för ditt djur innan hemgång. Du kan betala med bank- och kreditkort (ej American Express) samt Klarna. Kliniken är kontantfri.

Direktreglering

Under kontorstid finns det möjligheter att direktreglera med försäkringsbolaget om du har ditt djur försäkrat. Vi tar ut en direktregleringsavgift för att hjälpa er med detta.

  • Meddela kliniken/djursjukhuset att du vill direktreglera.
  • Du behöver ha med dig försäkringsnumret för din djurförsäkring.
  • Efter behandlingen kontaktar Evidensia försäkringsbolaget.
  • Du betalar självrisken och eventuella kostnader som inte täcks av din försäkring till kliniken/djursjukhuset.

Ibland måste ditt försäkringsbolag säga nej till direktreglering. Det kan till exempel bero på:

  • Tidpunkten för veterinärbesöket; vissa försäkringsbolag har inte öppet på kvällar och helger.
  • Att veterinärbesöket inte ersätts enligt djurförsäkringens villkor.
  • Att din försäkrings inte är betald.

När det inte går att direktreglera ska hela kostnaden för veterinärbesöket betalas till kliniken. Du ger sedan själv en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Frågor

Det är vanligt att ha frågor och funderingar inför ett veterinärbesök. Skriv gärna upp dina frågor och ta med till ditt bokade besök. Det är viktigt för oss att du lämnar kliniken välinformerad och med svar på alla dina frågor.

Väntetid

Dessvärre blir det ibland förseningar. Anledningen till detta kan exempelvis vara att det kommer in akuta sjukdomsfall som måste behandlas direkt. Vi försöker sätta av tider till akutpatienter, men vid hög belastning kan det ändå drabba tidsbokade patienter. 

Att beräkna hur lång tid varje besök kommer att ta är ofta väldigt svårt. Ibland har patienterna mer omfattande problem än vad som angetts vid tidsbokningen. Därför är det viktigt att du försöker beskriva ditt djurs symtom, så noggrant som möjligt när du bokar tid hos oss.

En del patienter behöver ges lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket också kan göra att besöket tar längre tid än beräknat.

Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss, och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.

Förbud mot fotografering och filmning utan tillstånd

Denna klinik/detta sjukhus är inte en offentlig plats. Därför behöver du tillstånd för att fotografera och filma i våra lokaler.

Förbudet finns för att värna om sekretessen och integriteten för anställda och besökare, samt ge den kliniska personalen ro att utföra sitt sjukvårdsarbete. Alla hos oss ska känna sig säkra på att de inte blir fotograferade eller filmade mot sin vilja. Bild- eller filmdokumentation av ett besök, en undersökning, bedömning eller behandling får enbart ske med vårt medgivande.

Undantag mot förbudet

Du får ta stillbilder på ditt djur under ert besök om dessa bilder inte innehåller andra djur eller personer. Samma villkor gäller för foton på dig själv, inga andra får synas utan att personerna eller djurägarna medgivit det personligen. Undantaget gäller endast stillbilder, inte film i någon form. Till film räknas även Facetime, Messengersamtal och liknande.

Inför operation

Som djurägare är det en del saker du kan hjälpa oss med för att förbereda ditt djur inför en operation. Du kommer att få utförliga instruktioner från oss i samband med bokningen av operationen. Det är mycket viktigt att du följer dessa instruktioner noga!

Våra recensioner

5

Underbara veterinär Amanda och alltid lika fina Jessica tog sig extra tid med både mig och min buse Chico. Båda pedagogiska, proffsiga och empatiska.

5

Veterinär Marika är väldigt bra med katter +empatisk o pedagogisk i kontakten med matte.Även personalen i receptionen är trevliga, empatiska o hjälpsamma.

5

😻😻😻😻😻

5

Supernöjd! Katten hade urinproblem, snabb provtagning och åtgärd, trevliga, kunniga och professionella

Baserat på recensioner från Google

Våra öppettider

Avvikande öppettider

Kliniken

  • Måndag
    08:00 ­- 17:00
  • Tisdag
    08:00 ­- 19:00
  • Onsdag
    08:00 ­- 17:00
  • Torsdag
    08:00 ­- 17:00
  • Fredag
    08:00 ­- 17:00
  • Lördag
    Stängt
  • Söndag
    Stängt

Medarbetare

Joakim Skierus

Joakim

Klinikchef / Leg. Veterinär

Joakim har jobbat på kliniken sedan 2012. Är särskilt intresserad av kirurgi och tänder.
Läs mer om Joakim
Isabelle Schamschula

Isabelle

Chefsveterinär / Leg. Veterinär

Isabelle examinerades år 2000. Hennes intresse är hud, kirurgi och ortopedi. På fritiden tycker hon om att laga mat, greja i trädgården, hålla på med sin orkidéesamling och umgås med familj och husdjur.
Läs mer om Isabelle
default avatar

Bella

Leg. Veterinär

Bella har jobbat hos oss sedan 2020 och är särskilt intresserad av exotic och mjukdelskirurgi. På fritiden är det målning, dans och träning som gäller.
Läs mer om Bella
Amanda Careau Karlsson

Amanda

Leg. Veterinär

Amanda har jobbat hos oss sedan 2023. Hon är särskilt intresserad av hud och tänder. Fritiden spenderas med sambon och deras hund.
Läs mer om Amanda
Våra medarbetare

Facebook inlägg