Veterinärmedicinsk rådgivning
Vi har tyvärr ingen möjlighet till veterinärmedicinsk rådgivning över mail, detta sker endast via videosamtal med veterinär.
För frågor gällande klinikbesök
Vänligen observera att om ditt ärende rör bokning, avbokning, priser, frågor om behandling etc. på plats hos klinik, behöver du vända dig direkt till den klinik det berör.
För frågor gällande videosamtal
Vänligen maila oss på online@evidensia.se
För frågor gällande betalning
Vänligen kontakta Klarna kundsupport.
För övriga frågor
Vänligen maila oss på kundservice@evidensia.se
Videosamtal
För vilka besvär passar videosamtal?
Genom videosamtal har du enkelt och smidig tillgång till Evidensias veterinärer var du än befinner dig.
En första bedömning
- Vi ger en allmän rådgivning till dig som djurägare och gör en första bedömning av ditt djurs hälsotillstånd. Vi hjälper dig att avgöra om ni bör besöka en klinik eller kan påbörja vårdgivning i hemmet.
Vad kan jag får hjälp med?
- Vi finns här för att hjälpa dig med fästingrecept, hud- och magbesvär, bedömning och rådgivning av lindriga skador och mycket mer.
Utöver allmän rådgivning kan vi även, i de fall som bedöms nödvändiga, remittera till lämplig klinik och i vissa fall skriver vi ut receptbelagda medel.
Samma journalsystem på alla våra kliniker
- Vi har samma journalsystem på alla våra kliniker. Det innebär att veterinären kan se ditt djurs samlade journal, även via videosamtal.
Remitterad till klinik
- I de fall där en fysisk undersökning av veterinär behövs kan veterinären hjälpa dig att avgöra hur akut fallet är, remittera till lämplig klinik/veterinär samt informera hur du som djurägare kan behandla djuret i hemmet i väntan på besök.
En första bedömning
- Vi ger en allmän rådgivning till dig som djurägare och gör en första bedömning av ditt djurs hälsotillstånd. Vi hjälper dig att avgöra om ni bör besöka en klinik eller kan påbörja vårdgivning i hemmet.
Vad kan jag får hjälp med?
- Vi finns här för att hjälpa dig med fästingrecept, hud- och magbesvär, bedömning och rådgivning av lindriga skador och mycket mer.
Utöver allmän rådgivning kan vi även, i de fall som bedöms nödvändiga, remittera till lämplig klinik och i vissa fall skriver vi ut receptbelagda medel.
Samma journalsystem på alla våra kliniker
- Vi har samma journalsystem på alla våra kliniker. Det innebär att veterinären kan se ditt djurs samlade journal, även via videosamtal.
Remitterad till klinik
- I de fall där en fysisk undersökning av veterinär behövs kan veterinären hjälpa dig att avgöra hur akut fallet är, remittera till lämplig klinik/veterinär samt informera hur du som djurägare kan behandla djuret i hemmet i väntan på besök.
Vilka djur erbjuder ni tjänsten för?
Via videosamtal med veterinär kan vi hjälpa dig med rådgivning för hund, katt och smådjur.
Hur fungerar det?
Boka videosamtal
- Du bokar samtalet i appen. Bokningen blir bindande när betalningen har bekräftats i kassan. Du kan avboka din tid fram till 60 min innan starttid.
Inför samtalet
- Förbered dig genom att ha ditt djur nära till hands, ha tyst runt omkring dig och bra belysning.
Starta samtalet
- Från och med 5 minuter innan samtalets starttid kan du starta samtalet. Klicka på den gröna knappen “Starta samtal”. När du startar samtalet meddelas veterinären att du är på plats.
Invänta veterinär
- Inom kort efter det att veterinären har blivit meddelad kommer ni att se varandra i appen och kan påbörja konsultationen.
Invänta hemgångsråd
- Efter samtalet kommer veterinären att sammanfatta sina rekommendationer och eventuella recept. Det kan ta upp till 60 minuter efter att ni avslutat samtalet. Hemgångsråden publiceras i appen under “Ärenden” och sedan “Hemgångsråd”.
- Du bokar samtalet i appen. Bokningen blir bindande när betalningen har bekräftats i kassan. Du kan avboka din tid fram till 60 min innan starttid.
Inför samtalet
- Förbered dig genom att ha ditt djur nära till hands, ha tyst runt omkring dig och bra belysning.
Starta samtalet
- Från och med 5 minuter innan samtalets starttid kan du starta samtalet. Klicka på den gröna knappen “Starta samtal”. När du startar samtalet meddelas veterinären att du är på plats.
Invänta veterinär
- Inom kort efter det att veterinären har blivit meddelad kommer ni att se varandra i appen och kan påbörja konsultationen.
Invänta hemgångsråd
- Efter samtalet kommer veterinären att sammanfatta sina rekommendationer och eventuella recept. Det kan ta upp till 60 minuter efter att ni avslutat samtalet. Hemgångsråden publiceras i appen under “Ärenden” och sedan “Hemgångsråd”.
Kan jag få ett recept utskrivet via videosamtal?
Ja, vi kan i vissa fall skriva ut receptbelagda läkemedel. Vänligen notera att djuret behöver vara närvarande vid konsultationen.
Faktorer som påverkar:
1. Djurets mående och status vid konsultationstillfälle
2. Besökshistorik och journaldata
3. Om ditt djur nyligen har blivit undersökt av våra veterinärer
4. Pågående behandling via en Evidensiaklinik
Faktorer som påverkar:
1. Djurets mående och status vid konsultationstillfälle
2. Besökshistorik och journaldata
3. Om ditt djur nyligen har blivit undersökt av våra veterinärer
4. Pågående behandling via en Evidensiaklinik
Vanliga receptförfrågningar och hur vi förhåller oss till dessa
Fästingmedel
- Det finns olika former av fästingmedel för djur som kan förhindra fästingangrepp. Den konsulterande veterinären hjälper dig att hitta rätt medel och skriver vid behov ut recept för din hund eller katt.Avmaskningspiller
- Det finns flera olika preparat att välja bland. De olika medlen angriper olika sorts maskar och räcker till olika många behandlingar. Den konsulterande veterinären hjälper dig att hitta rätt medel och skriver vid behov ut recept för ditt djur.P-piller
- P-piller kan förskrivas i enstaka fall vid t.ex. uppfödning eller särskilt besvärliga omständigheter.Smärtstillande läkemedel
- Smärtstillande läkemedel kräver normalt sett en fysisk undersökning av djuret. Undantag kan göras om djuret redan är patient hos Evidensia, nyligen har undersökts, fått behandling förskriven och behöver förnyat recept.Antibiotika
- Vi skriver inte ut läkemedel som innehåller antibiotika, då dessa kräver undersökning/ provtagning/bakterieodling.Lugnande inför nyårsfirande
- Ditt djur måste ha genomgått klinisk undersökning inklusive hjärtauskultation utan anmärkning vid Evidensiaklinik de senaste tre månaderna samt ej ha känd eller misstänkt njur- och/eller leversjukdom. Veterinären gör en bedömning från fall till fall utifrån befintliga undersökningar och provtagningar.Vilka öppettider har ni?
Vi har öppet alla dagar i veckan, även kvällar, helger och röda dagar.
Måndag – fredag
Kl. 07.00 - 21.00
Lördag – söndag
Kl. 09.00 - 21.00
Avvikelser kan förekomma, vänligen se nästa tillgängliga tid i appen.
Måndag – fredag
Kl. 07.00 - 21.00
Lördag – söndag
Kl. 09.00 - 21.00
Avvikelser kan förekomma, vänligen se nästa tillgängliga tid i appen.
Priser och betalning
Pris veterinärkonsultation
Dagtid 295 kr
Kväll/helg 495 kr
Pris receptförnyelse pågående behandling
Dagtid 175 kr
Kväll/helg 200 kr
Betalning
Du betalar enkelt med Klarna Checkout där både direkt - och fakturabetalning finns tillgängligt som betalalternativ. Har du frågor kring betalning hänvisar vi dig till Klarnas kundsupport.
Få pengarna tillbaka
Om en fysisk undersökning av veterinär rekommenderas, så remitterar vi dig till lämplig klinik. Om du blir remitterad och besöker en Evidensiaklinik får du tillbaka kostnaden för videosamtalet. För villkor se
”Vanliga frågor och svar”.
Erbjudandet gäller vid följande villkor:
1. Mot uppvisande av kvitto från videosamtalet (gäller kostnaden för ett videosamtal, ej receptförnyelse).
2. Klinikbesöket gäller samma ärende och djur som vid besöket för videosamtalet.
3. Besöket sker inom två veckor efter videosamtalet.
Rabatt ges på klinikkostnad för fysisk veterinärundersökning
- Gäller ej på diagnostik, behandlingar eller andra förebyggande åtgärder.
Dagtid 295 kr
Kväll/helg 495 kr
Pris receptförnyelse pågående behandling
Dagtid 175 kr
Kväll/helg 200 kr
Betalning
Du betalar enkelt med Klarna Checkout där både direkt - och fakturabetalning finns tillgängligt som betalalternativ. Har du frågor kring betalning hänvisar vi dig till Klarnas kundsupport.
Få pengarna tillbaka
Om en fysisk undersökning av veterinär rekommenderas, så remitterar vi dig till lämplig klinik. Om du blir remitterad och besöker en Evidensiaklinik får du tillbaka kostnaden för videosamtalet. För villkor se
”Vanliga frågor och svar”.
Erbjudandet gäller vid följande villkor:
1. Mot uppvisande av kvitto från videosamtalet (gäller kostnaden för ett videosamtal, ej receptförnyelse).
2. Klinikbesöket gäller samma ärende och djur som vid besöket för videosamtalet.
3. Besöket sker inom två veckor efter videosamtalet.
Rabatt ges på klinikkostnad för fysisk veterinärundersökning
- Gäller ej på diagnostik, behandlingar eller andra förebyggande åtgärder.
Efter videosamtalet
Efter videosamtalet kan det ta 5 till 30 minuter innan veterinären sammanfattat samtalet. Dessa kallas hemgångsråd.
Hemgångsrådet hittar du under “Ärenden” i appen. Där har du information och hemgångsråd för alla dina ärenden samlade.
Hemgångsråd skickas även till den e-postadress som är registrerad på din profil.
Policy för ombokning och avbokningar
Du kan avboka ditt besök senast 60 minuter innan mötet börjar för att få full återbetalning.
Är det kortare tid än så kvar till mötet kan du välja att meddela frånvaro (vilket inte ger dig rätt till återbetalning).
1. Visa delaljer
Klicka på “Visa detaljer” på den bokning du önskar att avboka.
2. Hantera bokning
Klicka på knappen “Hantera bokning” som är placerad längst ner på sidan.
3. Avboka och återbetalning
- Återbetalning hanteras av Klarna.
Är det kortare tid än så kvar till mötet kan du välja att meddela frånvaro (vilket inte ger dig rätt till återbetalning).
1. Visa delaljer
Klicka på “Visa detaljer” på den bokning du önskar att avboka.
2. Hantera bokning
Klicka på knappen “Hantera bokning” som är placerad längst ner på sidan.
3. Avboka och återbetalning
- Återbetalning hanteras av Klarna.
Klinikbesök
Våra kliniker
Evidensia Djursjukvård erbjuder trygg och personlig vård för hundar, katter, exotiska djur och hästar.
Boka tid hos klinik
Vi erbjuder onlinebokning hos flera av våra kliniker och djursjukhus, både via webben och här i appen.
Dela din position
- Om du tillåter delning av din position i appen kan vi hjälpa dig genom att visa vilka kliniker som ligger nära din geografiska plats.
Dela din position
- Om du tillåter delning av din position i appen kan vi hjälpa dig genom att visa vilka kliniker som ligger nära din geografiska plats.
Vilka behandlingar erbjuder ni?
Våra kliniker hjälper er med behandlingar som förebyggande friskvård, primärvård, akutvård, avancerad kirurgi och rehabilitering.
Jag hittar inga lediga tider online
Om du inte hittar tillgängliga tider för den behandling du önskar boka, hos den klinik du vill besöka, kan det bero på att kliniken har ett begränsat antal online-bokningar tillgängliga.
Vi rekommenderar dig, om kliniken inte visar några tillgängliga tider, att kontakta dem via telefon.
Vi rekommenderar dig, om kliniken inte visar några tillgängliga tider, att kontakta dem via telefon.
Policy för ombokning och avbokningar
Du kan av - eller omboka ditt klinikbesök i appen, senast 24 timmar innan besöket.
Vänligen notera att bokningar gjorda via en av våra kliniker ej går att ändra i appen. I de fall ber vi dig att kontakta kliniken.
1. Visa detailjer
- Klicka på “Visa detaljer” på den bokning du önskar av- eller omboka.
2. Hantera bokning
- Klicka på knappen “Hantera bokning” som är placerad längst ner på sidan.
3. Avboka eller omboka
- Välj om du vill avboka eller omboka ditt besök. Om du ombokar behöver du endast ange nytt datum och tid.
Vänligen notera att bokningar gjorda via en av våra kliniker ej går att ändra i appen. I de fall ber vi dig att kontakta kliniken.
1. Visa detailjer
- Klicka på “Visa detaljer” på den bokning du önskar av- eller omboka.
2. Hantera bokning
- Klicka på knappen “Hantera bokning” som är placerad längst ner på sidan.
3. Avboka eller omboka
- Välj om du vill avboka eller omboka ditt besök. Om du ombokar behöver du endast ange nytt datum och tid.
Mina djur och journaler
Ett journalsystem för både klinikbesök och videobesök
Vi har samma journalsystem på alla våra kliniker och djursjukhus. Det innebär att vi kan se ditt djurs samlade journal oavsett vilken Evidensiaklinik du väljer att besöka. Detsamma gäller när du träffar våra veterinärer via videosamtal.
Fördelar för dig och ditt djur
- Att ha all information samlad innebär en stor trygghet, både för dig, ditt djur och för vår personal som enkelt kan följa historiken och snabbt fatta beslut om bästa möjliga åtgärd framåt. Allt sker självklart i samråd med dig som djurägare. Med ett gemensamt journalsystem får vi god kännedom om ditt djur även om besöken sker hos olika kliniker.
Tidigare besök hos Evidensiaklinik
- Om du har besökt någon av våra kliniker eller djursjukhus tidigare så har vi ditt djur i vårt samlade journalsystem. Det innebär att om du loggar in i appen och ditt djur står registrerat på dig, finner du redan dessa djur under “Mina djur”.
Lägg till nytt djur via appen
- Om du lägger till ett djur i appen kommer en profil automatiskt att skapas i vårt journalsystem. Vi kan se ditt djurs samlade journal oavsett vilken Evidensiaklinik du väljer att besöka. Detsamma gäller när du träffar våra veterinärer via videosamtal.
Låst patientdata i appen
- Vissa uppgifter är viktiga för att veterinären ska ha rätt kännedom om ditt djur vid behandling och rådgivning. Därför har vi valt att ha dessa låsta. Om du upptäcker felaktigheter i dessa uppgifter, vänligen kontakta din närmaste klinik för att få hjälp att justera dessa.
Delat djurägarskap
- Om ni är flera som vill kunna göra bokningar på samma djur, behöver fler profiler skapas på samma djur. Om möjligt så råder vi er att låta den som står som registrerad ägare på djuret, också vara den som gör bokningar för att behålla väsentlig information på en profil i journalsystemet.
Om det inte är möjligt så nämn gärna detta till veterinären så att rätt bedömning kan göras utifrån ditt djurs besökshistorik.
Fördelar för dig och ditt djur
- Att ha all information samlad innebär en stor trygghet, både för dig, ditt djur och för vår personal som enkelt kan följa historiken och snabbt fatta beslut om bästa möjliga åtgärd framåt. Allt sker självklart i samråd med dig som djurägare. Med ett gemensamt journalsystem får vi god kännedom om ditt djur även om besöken sker hos olika kliniker.
Tidigare besök hos Evidensiaklinik
- Om du har besökt någon av våra kliniker eller djursjukhus tidigare så har vi ditt djur i vårt samlade journalsystem. Det innebär att om du loggar in i appen och ditt djur står registrerat på dig, finner du redan dessa djur under “Mina djur”.
Lägg till nytt djur via appen
- Om du lägger till ett djur i appen kommer en profil automatiskt att skapas i vårt journalsystem. Vi kan se ditt djurs samlade journal oavsett vilken Evidensiaklinik du väljer att besöka. Detsamma gäller när du träffar våra veterinärer via videosamtal.
Låst patientdata i appen
- Vissa uppgifter är viktiga för att veterinären ska ha rätt kännedom om ditt djur vid behandling och rådgivning. Därför har vi valt att ha dessa låsta. Om du upptäcker felaktigheter i dessa uppgifter, vänligen kontakta din närmaste klinik för att få hjälp att justera dessa.
Delat djurägarskap
- Om ni är flera som vill kunna göra bokningar på samma djur, behöver fler profiler skapas på samma djur. Om möjligt så råder vi er att låta den som står som registrerad ägare på djuret, också vara den som gör bokningar för att behålla väsentlig information på en profil i journalsystemet.
Om det inte är möjligt så nämn gärna detta till veterinären så att rätt bedömning kan göras utifrån ditt djurs besökshistorik.