Beteendemottagning

Det finns idag inte en generellt accepterad definition på vad ett beteendeproblem är. Så som vi ser på det så är beteendeproblem ett beteende som ägaren upplever som oönskat beteende. Det kan vara ett negativt problem för individen själv eller ett problem för dig som ägare. Oavsett vilket, så kan vi hjälpa er att hantera och komma ifrån problemet.

Vad händer efter jag bokat mitt besök?

I samband med att du bokar ditt besök får du hemskickat ett formulär med frågor om ditt djur. Detta önskar vi sedan att du sänder in till oss igen innan ditt besök. Det är för att vi ska kunna förbereda oss ordentligt och på så vis kunna hjälpa dig och ditt djur när ni kommer på bästa sätt.

Beteendeproblem kan uppstå både som ett självständigt problem men också som en följd av en annan sjukdom. Aggressivitet är exempelvis ett beteende som kan uppstå sekundärt till att din hund eller katt lider av kronisk smärta. Ett annat exempel är katter som börjar kissa utanför lådan vilket kan vara grundat att katten har ont när han eller hon ska kissa. Vårt första fokus vid ditt besök är därför att utesluta att din hund eller katt har en sjukdom som kan vara orsak till problembeteendet. Det kan utöver en undersökning krävas blodprover, urinprover eller andra vidare undersökningar.

Tänk på att om din hund eller katt visar sig ha ett primärt beteendeproblem, det vill säga att din hund eller katt är frisk i övrigt så täcker inte försäkringsbolaget för denna kostnad.

Efter första besöket så lägger vi en plan omkring behandlingen av ditt djurs problem. Efter någon vecka med denna planen så ringer vi er och hör hur det går hemma. Ibland behöver vi träffa er igen och då bokar vi upp återbesök.