Vi arbetar för att förhindra eventuell smittspridning på våra djurkliniker och djursjukhus. Du kan hjälpa oss genom att klicka här för våra hygien- och besöksinstruktioner. Tack för hjälpen!

Min Veterinär smidigt vårdalternativ när Tina behöver hjälp

På ett år har Inger Lindberg gjort ett veterinärbesök i mobilen fyra gånger och då vänt sig till Evidensia Min Veterinärs videokonsultationstjänst. För både henne och hunden Tina är onlineveterinären en trygg väg att gå för konsultation, råd och snabb tidsbokning till klinik vid behov.

Tina är en Golden Retrieverdam på 12 år som omplacerades hos Inger när hon var 5 år. Tiken är världens snällaste och lätt att ha att göra med. Hon tycker mycket om människor, säger matte.

Under sitt liv har Tina förstås med jämna mellanrum besökt veterinären. Det senaste året har Inger frångått sin tidigare rutin att ringa och boka tid innan de åkt till djurkliniken, nu vänder hon sig i första hand till Min Veterinär och får rådgivning via videosamtal.

– Första gången var i mars 2020 när jag misstänkte livmoderinflammation. Eftersom corona då börjat, och jag tillhör riskgruppen, kändes det säkrare att få mina farhågor bekräftade före ett eventuellt klinikbesök. I samtalet med Min Veterinär fastställdes det jag trott och vi blev remitterade till ett akutsjukhus då det var både kväll och helg.

Min son fick hjälpa till med att lyfta in Tina i bilen, vilket jag inte orkar själv, och åka till djursjukhuset med henne. Eftersom jag tog hans tid i anspråk var det skönt att vi redan visste vad det handlade om och hade en bokad tid, istället för att åka in på vinst eller förlust.

Operationen gick bra och Tina tillfrisknade.

Ytterligare konsultationer

Under sommaren 2020, i augusti, var det dags igen. På besök hos vänner fick Tina något i sitt högra öga som svullnade upp och såg otäckt ut. Vid konsultation hos Min Veterinär bokades ett besök hos Evidensia Djurkliniken Arninge som kunde konstatera att det uppstått ett fel på blinkhinnan. Efter ögondroppar och skötselinstruktioner till matte gav problemet vika, även om det tog sin tid och krävde tålamod.

– Under januari och februari i år har jag redan hunnit kontakta Min Veterinär två gånger, berättar Inger vidare. Först då jag ville visa knölar som Tina under en längre tid haft i nacken, därefter en klo på höger bak som blev grövre än de andra och missfärgad. Precis som tidigare fungerade det problemfritt att boka en tid för videosamtal och under själva samtalet var det lätt att visa i bild för veterinären hur åkommorna såg ut, förklara och svara på frågor. Därefter har Tina fått en snabb tid på Djurkliniken Arninge – fast det inte varit akut – där en veterinär kunnat göra undersökningen på plats.

Båda gångerna har Inger fått lugnande besked om att det inte varit något farligt utan kunnat åtgärdas med mindre medel, såväl på kliniken som efterföljande vård hemma.

Min Veterinär ett självklart val

Trots andra onlineveterinärer är det Min Veterinär som gäller när Inger behöver rådgivning för Tina. Här träffar de Evidensias egna veterinärer som har tillgång till Tinas journaler och enkelt kan boka in ett klinikbesök vid behov.

– Ja, det känns mest naturligt då det är till Evidensia vi går till i vanliga fall. Jag bestämde mig för att prova Min Veterinär när jag såg informationen på klinikens hemsida och det kändes som en alternativ lösning under rådande pandemi, tycker Inger.

När vanan är inne kommer hon fortsätta kontakta Evidensias onlineveterinärer först, oavsett smittspridning eller ej.

– Om det inte är jätteakut blir det så. Den gången jag anade att Tina drabbats av inflammation i livmodern kunde jag ju inte åka in själv, men Min Veterinärs hantering var verkligen snabb från mobilkonsultationen till att hon opererades. Övriga tillfällen har jag själv uppfattat att det inte krävts omedelbara ingrepp, men ändå önskat ett veterinärt omdöme.

Med sina goda erfarenheter rekommenderar Inger gärna andra att anlita Min Veterinär i första led:

– Absolut, det är jättebra. Du behöver vara lite händig med mobilen och kameran, men veterinärerna är fantastiska och förklarar hur det ska gå till. Blir rekommendationen att ta dig vidare till djurkliniken eller djursjukhuset dras avgiften för samtalet av. I bästa fall blir det ett utlåtande som inte kräver fysiskt besök, då har du bara lagt en liten summa på att veterinären skriver ut ett recept eller dämpar din oro. Min Veterinär är verkligen en trygghet för djurägare!