Vi arbetar för att förhindra eventuell smittspridning på våra djurkliniker och djursjukhus. Du kan hjälpa oss genom att klicka här för våra hygien- och besöksinstruktioner. Tack för hjälpen!

Evidensias Gotlandsklinik pallar för sommartrycket

Få ser ett sådant besökaruppsving under sommarmånaderna som Djurkliniken Visby Evidensia med filialer i Hemse och Slite. Den hårt arbetande personalstyrkan tillmötesgår inresande djurägare i största möjliga mån, utan att tumma på servicen till de bofasta.

Bjørg Nymoen-Solberg är en nygammal bekant för många av Djurklinikens besökare. Hon jobbade där i 17 år för den förra ägaren, bytte till en annan klinik i 6 år, men återvände i våras och tog på sig klinikchefsrollen. Med sig tog hon tre andra kollegor.

Alla som jobbade på Djurkliniken innan finns kvar, nu arbetar samtliga mot samma mål. För att uppnå en tillräcklig personalsammansättning anpassad för patientmängden kommer nyrekrytering bli aktuellt. Med det följer en möjlig expandering av lokalerna, eller flytt.

Idag remitterar kliniken de mer komplicerade fallen till Stockholmskollegan Evidensia Södra Djursjukhuset Kungens kurva. Det är där den tänkta kompetensutvecklingen hos Djurkliniken inom ortopedi, tänder och hud – till att börja med – har ett tydligt syfte.

– Målsättningen för vår satsning är att djurägarna inte ska behöva åka till fastlandet. Med uppgraderad utrustning och kompetens ska vi kunna utföra mer här på plats, säger Bjørg.

Förändringarna ska börja märkas redan nästa sommar, hoppas hon. För det är just på sommaren som kliniken, naturligt nog, har sin största patienttillströmning.

Semester ger många fler patienter

Att Gotland översvämmas av turister under semesterperioden är ingen överdrift. Här talar siffrorna sitt tydliga språk. Vecka 29, den så kallade Stockholmsveckan, överskrider 75 000 besökare de fast boende som är lite över 60 000.

Med ett sådant tillskott av människor, många av dem djurägare, ökar också antalet katter och hundar som behöver hjälp. Det vet Djurkliniken som ställer sig i beredskapsläge varje år. Under denna sommar var man extra förberedd och tog in extra veterinärförstärkning från Södra Djursjukhuset under de mest intensiva veckorna.


Klinikchef Bjørg Nymoen-Solberg i Djurklinikens fina butik.

Ökning i antal och längd

Två saker bidrar till att patientantalet sommartid stigit raketartat. Det ena är en förlängd turistsäsong och det andra att fler tar med sig djuren på semestern.

– Säsongen var jättekort förut, berättar Bjørg. Turistströmmen brukade börja vid midsommar och dö av vecka 31. Men nu, med pandemin, både startar det tidigare och slutar senare. I år började ökningen redan i början på juni och jag tror det håller i sig hela augusti, och in i september. Rekommendationerna om hemarbete gör att många med sommarhus på ön dessutom kunnat jobba härifrån i flera månader.

Att låta djuret följa med på semestern blir vanligare från år till år när husbilarna och husvagnarna blir fler. I kölvattnet av covid-19 har ägarna av hus på hjul mångdubblats, vilket påverkar hur mycket Djurkliniken har att göra. Med ystra djur som springer fritt på stränder och stora områden inträffar exempelvis ormbett, benbrott, sår efter vassa föremål och hundar som blivit algförgiftade.

Ändrad planering nödvändig

Djurkliniken gör alltid sitt yttersta för att kunna ta emot samtliga patienter, även när de är fullbokade. Men det kräver en annan planering, och att djurägarna är medvetna om vad som gäller. Bjørg förklarar:

– Under sommarsäsongen är akuttider prioriterade. Svårt sjuka djur måste komma först, därför ska veterinärerna inte vara upptagna med att göra ickeakuta behandlingar. Tidbokningsschemat för sommaren är av den anledningen ganska tomt. Vi försöker att inte boka in exempelvis tandstensborttagningar som kan vänta i 3 månader. Det börjar ringa in akutfall direkt på morgonen och plötsligt är det fullt för resten av dagen.


En liten patient får hjälp av veterinären Kajsa Wahlberg Jansson.

Att finnas där för alla, såväl sommargäster som de bofasta, är en balansgång. Stamkunderna ska inte bortprioriteras och behöva kliva åt sidan för turisterna. Här är fördelen med att ”alla känner alla på ön” guld värd då receptionen har koll på vilka de fasta öborna är.

Ring först!

Dock gäller en sak, och där är kliniken stenhård.

– Alla som kommer ska ha ringt in först. Det går inte att bara åka in och sätta sig i väntrummet för att vänta på sin tur. Det funkar inte under den här perioden, eller under pandemin då man ska undvika folksamlingar. Alla ska ha sin inbokade tid. Enda undantaget är djurägare som anländer med djur som svävar mellan liv och död, där kan vi inte kravställa att de har ringt tidigare. Besökare med enbart köpärenden i butiken tillhör förstås också samma undantag.


Ring, ring – telefonen går varm på Djurkliniken Visby Evidensia.

Stretchade öppettider

Ofta får Djurkliniken telefonsamtal från öns andra veterinärkliniker som ber om hjälp med patienter när de har fullt. Även om samma läge råder hos Bjørg och hennes kollegor så vill de inte stänga dörren. Då gäller det att vara flexibel.

– Vi får helt enkelt tänka om, samt arbeta lite snabbare. Det går inte att strunta i djuren. Våra öppettider är normalt till 18 men vid behov jobbar den kliniska personalen över. Kommer det en akut patient 17.45 tar vi hand om den och stannar så länge som det krävs.

”Vi fixar det”

Hos djurägarna råder ingen tvekan om att veterinärerna alltid står redo. Det förekommer att de åker på semester med sin nyopererade hund och tänkt göra återbesöket på Gotland i tron att alla veterinärkliniker, oavsett ort, innehar samma förutsättningar. För Djurkliniken kan detta bli en utmaning om man inte har utrustning anpassad för det specifika fallet.

– När sådant uppstår är det bara att göra det bästa av situationen och tänka ”ok, vi fixar väl det också då”, skrattar Bjørg.

Det är den inställningen som gör att Djurkliniken Visby Evidensias arbete värmer sommargästerna lika bra som solen.