För att kunna resa med eller flytta hästar mellan EU-länder, Norge, Andorra och Färöarna måste du ha ett hälsointyg som visar att hästen inte är smittad med någon smittsam sjukdom. Intyget ska utfärdas av en officiell veterinär i det land som hästen kommer ifrån inom 48 timmar före lastningen. Veterinären registrerar intyget i EU:s gemensamma system TRACES.NT. Intyget gäller under 10 dagar. Om hästen ska tävla eller delta i vissa evenemang behövs inte alltid intyget.
Hästen behöver inte ha ett hälsointyg när den reser mellan Sverige, Danmark, Finland eller Norge om hästen:
• är registrerad på en anläggning i Sverige, Danmark, Finland eller Norge och
• är en registrerad häst, det vill säga att den är införd i huvudavsnittet i en stambok eller har en FEI-licens (tidigare FEI-pass) och
• ska delta i vissa tävlingar eller evenemang i Sverige, Danmark, Finland eller Norge.
Det här gäller när hästen ska delta i:
• travtävling
• galopptävling
• tävling inom de grenar som omfattas av FEI:s regelverk
• avelsvärdering eller bruksprov.
Om en häst reser utan hälsointyg mellan Sverige, Danmark, Finland och Norge för att delta i sådana evenemang gäller det här:
• Det får gå maximalt 10 dagar från att du passerar gränsen ut ur ursprungslandet till att du passerar gränsen tillbaka in i ursprungslandet.
• När du åker till tävlingen måste du kunna visa att hästen ska tävla genom att till exempel visa en startlista.
• När du reser hem måste du kunna visa att hästen deltagit i tävlingen genom att till exempel visa en resultatlista eller annat dokument.
Du ska också ha med en egenförsäkran som innehåller det här:
• ursprungsplats som ska vara en registrerad anläggning
• destination
• platser för vila
• transportmedel och transportör - tänk på att transportören ska vara registrerad
• hästarnas identitetsnummer, så kallade UELN-nummer
• en försäkran om att djuren inte kommer från en anläggning med restriktioner eller onormal dödlighet utan fastställd orsak och att djuren inte haft kontakt med djur som omfattas av förflyttningsrestriktioner.