Akutmottagningen
Djursjukhuset Gammelstads akutmottagning är öppen dygnet runt, alla dagar året runt.
Ring oss alltid innan du åker in.
0920 - 25 30 20

Akutmottagningen på Djursjukhuset Gammelstad

Akutmottagningen på Djursjukhuset Gammelstad

Akutmottagningen på Evidensia Djursjukhus Gammelstad är öppet dygnet runt - årets alla dagar. Ring oss gärna och meddela att du är på väg!

Idag: Öppet dygnet runt

Akut öppettider

Akutmottagningen

Till akutmottagningen på Evidensia Djursjukhus Gammelstad kommer patienter som är mycket sjuka eller allvarligt skadade. Behovet av snabb vård är stort och ibland är tillståndet livshotande. 

Hur går arbetet på akutmottagningen till?

Det finns många olika symptom hos djuret som kan visa att det behöver akutvård. Om du kan svara på följande frågor när du ringer kliniken/sjukhuset gällande ett akutärende blir det lättare för oss att hjälpa:

  • Djurets ålder, ras och kön
  • Ditt djurs allmäntillstånd, är djuret hängigt eller oroligt?
  • Har ditt djur feber?
  • Hur är andningen?
  • Slemhinnefärg? Lyft på läppen och titta.
  • När kissade ditt djur senast?
  • Hur ser avföringen ut?
  • Förekommer kräkning?
  • Äter och dricker djuret normalt?
  • Äter ditt djur någon medicin?

Triage - prioriteringsmetoden

Vid ankomsten till akutmottagningen görs en snabb värdering och prioritering av ditt djur (triage). Här blir patienterna undersökta och omhändertagna i turordning, de med livshotande tillstånd tas om hand först. 

Vi tillämpar triage för varje patient enligt en fyrgradig skala:

  1. Mycket kritiskt. Patienten dör utan omedelbar vård. Till exempel vid hjärtstillestånd, medvetslöshet, kramper och svår blödning.
  2. Kritiskt. Patienten behöver få vård inom 20 minuter. Svåra allergiska reaktioner, hög feber, förgiftning, instabila frakturer, ormbett, trauma med mera.
  3. Sjuk. Patienten behöver vård inom några timmar. Mindre allergiska reaktioner, skärsår utan stora blödningar, stabila frakturer, kräkning/diarré och liknande.
  4. Ej akut. Patienten tillstånd är stabilt men behöver vård inom 24 timmar/alternativt ny tid kan bokas till lämplig avdelning. Exempelvis vid kräkning/diarré, måttlig hälta, klofraktur eller lättare hudsår. 

På vår YouTube-kanal kan du se en film om triage

Väntetid

Exakt hur lång väntetiden blir är svårt att veta då det kan finnas sjukare djur som måste prioriteras. Vi ber om överseende med denna eventuella väntan när patienter med mildare skador och åkommor behöver låta högre prioriterade patienter gå före. Vi gör vårt bästa att informera löpande när väntetiden kortas eller förlängs. 

Inneliggande vård

Behöver patienten inneliggande vård över dagen/natten får djuret stanna hos oss tills det är stabilt nog för utskrivning. Under den tiden får du kontinuerliga rapporter från oss om hälsoläget för ditt djur.

Inför ditt besök på akutmottagningen

Vi ser gärna att du ringer innan du kommer så vi kan förbereda din ankomst. Är det svårt att komma fram på telefonen och djuret är mycket akut sjukt ska du alltid åka in direkt. Anmäl dig i receptionen innan du tar in ditt djur i huset om det har kräkningar, diarré, feber eller hosta. Finns risk för smitta tar vi in patienten i en separat ingång.

Viktiga saker att ha med och tänka på:

  • Ta med djurets försäkringsbevis (eller information om försäkringsbolag/försäkringsnummer) och ha koll på ditt försäkringsskydd
  • Journalanteckningar om du tidigare besökt annan klinik eller ett djursjukhus som inte tillhör Evidensia för samma åkomma
  • Ha alltid ditt djur kopplat eller placerat i bur

Vi som jobbar på akutmottagningen

På vår akutmottagning står vi redo att ta emot olycksfall och akut sjuka djur. Utbildad personal och avancerad utrustning gör att vi kan erbjuda högklassig vård och behandling för våra patienter.

Våra recensioner

5

Otroligt vänligt bemötande och proffsigt omhändertagande när min fina flat-tjej fick behov av akut vård och operation. Regelbundna uppdateringar kring måendet och fortsatt utredning och information kring priser så att slutbeloppet inte blev någon överraskning. Mycket varm och fin personal. Jag är så tacksam för att ni tog så bra hand om Freja.

5

Fantastiskt personal! Väldigt professional och personlig bemötande.

5

Mycket fin och hjälpsam kunnig personal som hjälpte våran fina Alfred över regnbågsbron. En fin stund mitt i all sorg..

5

Väldigt proffsigt och bra bemötande.

Baserat på recensioner från Google

Våra öppettider

Kliniken

  • Måndag
    Öppet dygnet runt
  • Tisdag
    Öppet dygnet runt
  • Onsdag
    Öppet dygnet runt
  • Torsdag
    Öppet dygnet runt
  • Fredag
    Öppet dygnet runt
  • Lördag
    Öppet dygnet runt
  • Söndag
    Öppet dygnet runt

Akutvård

  • Måndag
    Öppet dygnet runt
  • Tisdag
    Öppet dygnet runt
  • Onsdag
    Öppet dygnet runt
  • Torsdag
    Öppet dygnet runt
  • Fredag
    Öppet dygnet runt
  • Lördag
    Öppet dygnet runt
  • Söndag
    Öppet dygnet runt

Butiken

  • Måndag
    08:00 - 18:00
  • Tisdag
    08:00 - 18:00
  • Onsdag
    08:00 - 18:00
  • Torsdag
    08:00 - 18:00
  • Fredag
    08:00 - 18:00
  • Lördag
    Stängt
  • Söndag
    Stängt

Medarbetare

default avatar

inskriven i specialist steg 1 programmet för hunden och kattens sjukdomar

Caroline A

Leg. Veterinär / Chefsveterinär med personalansvar

default avatar

Linda

Leg. Veterinär / Chefsveterinär kirurgi och rehabilitering

default avatar

Gabriella

Djurvårdare med utökad nivå / Chefssköterska

Josefin Bochmann

ANSVARIG MOTTAGNINGEN

Josefin

Djurvårdare med utökad nivå, nivå 3 / Chefssköterska

Våra medarbetare

Facebook inlägg